راههای شناخت مزاج در طب سنتی

 

راههای شناخت مزاج در طب سنتی، 10علامت مهم وجود دارد که یک انسان سالم به وسیله آنها، میتواند مزاج خود را تعیین کند.

1.لمس پوست :هنگام لمس کردن، گرمی پوست، نشانه گرمی مزاج و سردی پوست،نشانه سردی مزاج است. خشکی پوست نیز، نشانه خشکی آن و نرمی پوست، نشانه تری مزاج است.

2.چاقی و لاغری: لاغری،نشانه خشکی و چاقی، نشانه تری مزاج است. چاقی دو نوع است، گاهی درشت بودن استخوان-بندی و عضلات باعث میشود، فرد چاق به نظر بیاید که این نشانه گرمی مزاج است. گاهی نیز چاقی در اثر تجمع چربی در بدن است که این نشانه،سردی مزاج است.

3.مو:زیادی مو، رشد سریع و رنگ سیاه آن، نشانه گرمی مزاج است. کمی مو، رشد آهسته و روشن بودن آن، نشانه سردی مزاج است.مجعد بودن مو، نشانه خشکی و صاف و لخت بودن آن نشانهیتری مزاج است.

4.رنگ پوست بدن: سفیدی رنگ پوست،دلیل بر سردی مزاج و سرخی، زردی و یا گندمگونی آن، دلیل بر گرمی مزاج است.رنگ پوست کدر نیز نشانه سرد مزاجی است.

5.وضعیت اندام: فراخی سینه، عروق برجسته و نبض قوی و درشتی مفاصل، نشانه گرمی است و خلاف اینها نشانه سردی است.

6.تاثیرپذیری از سردی و گرمی، تری و خشکی: افراد گرم-مزاج،تحمل گرما را ندارند و در هوای خنک، راحت ترند. افراد خشک مزاج در هوای خیلی خشک،ممکن است دچار خشکی و خارش پوست شوند و افراد دارای مزاجِ تر، تحمل هوای بارطوبت زیاد را ندارند. فرد دارای مزاج معتدل، نه ازگرما آزرده میشود و نه از سرما.

7.نحوه انجام فعالیتها: افراد سردمزاج در شروع یک فعالیت، بسیار آهسته عمل میکنند، اما گرم مزاجان،کارها را به سرعت شروع میکنند. گرمی مزاج، باعث شتابزدگی و عجول بودن میشود. افراد گرم مزاج،تند صحبت میکنند و سرعت نگاه کردن، راه رفتن و حرکاتشان نسبت به افراسردمزاج،بیشتر است.

8.کیفیت مواد زائد دفع شده از بدن: موادی که به صورت عرق، ادرار، مدفوع و … از انسان سالم دفع میشوند، میتوانند نمایانگر وضعیت مزاج باشند. پررنگ بودن و تندی بوی این مواد، نشانهی گرم مزاجی و در صورتی که کمرنگ و بی بو باشند، نشانه ی سردی مزاج است

9.خواب و بیداری: زیادی خواب (یعنی بیشتر از 10ساعت در شبانه روز)، نشانه ی سردی یا تری یا هر دواست. کمخوابی(خواب کمتر از 6ساعت در شبانه روز) معمولاًناشی از گرمی یا خشکی مزاج یا هر دو است.

10.وضعیت روحی و روانی: گرم مزاجان پُر حرف ترندو با سرعت بیشتری صحبت میکنند، در حالی که سردمزاجان خیلی آهسته، آرام وشمرده صحبت میکنند و کم حرف ترند.قدرت یادگیری و حافظه در فرد گرم مزاج بهتر میشود، مخصوصاًاگر گرمی به همراه خشکی باشد. سردی مایه ترس و گرمی موجب شجاعت است. خشمگین شدن،از علایم گرمی مزاج است.

نکته:باید توجه داشت که معیارها و شاخصهای دیگری نیز برای مزاج وجود دارند. در مزاج بر مبنای جنسیت مطرح میشود که مزاج مردان نسبت به زنان گرمتر و خشکتر است. مزاج سنی به این معناست که در ابتدای کودکی حرارت و رطوبت غریزی زیاد است و به تدریج با گذر عمر،مصرف شده و از میزان آن کاسته میشود.در سالمندی،این حرارت و رطوبت به حداقل میزان خود میرسد.فصلها نیز مزاجهای متفاوتی دارند؛ بهار، گرم و تر است. تابستان، گرم و خشک میباشد. سرد و خشکی به همراه پاییز است و در زمستان، سردی و تری وجود دارد. مکانهای مختلف نیز مزاجهای متفاوتی دارند. مناطق کویری، گرم و خشک هستند. مناطق کوهستانی، دارای مزاج سرد و خشک میباشند. گرمی و تری در بعضی مناطق نزدیک به دریا (مثل سواحل جنوبی ایران)مشهوداست و دربرخی دیگر ازمناطق نزدیک به دریا (مانند سواحل شمالی ایران)، مزاج سرد و تر است

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.