توصیه هایی به دانشجویان در فصل امتحانات


توصیه هایی به دانشجویان در فصل امتحانات

با توجه شروع شدن روزهای امتحان دانش آموزان و دانشجویان در یک طیف علایم اضطراب را بروز می دهند از نگرانی و دل مشغولی اندک تا تشویش و اضطراب نابهنجار

داشتن سطح  اندکی از اضطراب از آن جهت که دانشجو را نسبت به مطالعه و برنامه ریزی برای دروس حساس و برانگیخته کند نه تنها آسیب نیست بلکه طبیعی و لازم است. با این وجود گاه سطح تشویش و اضطراب به شیوه ای نامتعارف فرد را به تصمیماتی از جمله به تعویق انداختن مطالعه و در نهایت حذف اضطراری می کشاند. 

مشاوران تحصیلی به منظور مدیریت رفتار امتحانی و حفظ سطح متعادل نگرانی به دانشجویان توصیه هایی می کنند:

🖍در مورد کتاب های درسی توانایی های خود را کلی نسنجید بلکه هر کتاب یا واحد درسی را متفاوت ببینید چرا که نوع درس، سوالات امتحانی و وضعیت استاد و کتاب و جزوه با هم متفاوت ست.

🖍از همین امروز برنامه ریزی را شروع کنید. ابتدا با زمان های اندک و کوتاه شروع کنید و سراغ درس هایی کم حجم تر و مطلوب تر بروید. باهر ساعت و هر روز مطالعه ، به شیوه عجیبی اضطراب شما کم و اعتماد به نفس و امیدواری بیشتر می شود.

🖍خلاصه نویسی از ضروریات مهم مطالعه موثر است. مطالب مهم را به صورت تلخیصی و به شیوه درختی و چارتی خلاصه نویسی کنید این کار البته در این روزها که وقت زیادی دارید زمان بر است ولی به شما و انسجام ذهنی و تقویت حافظه و به یادسپاری کمک می کند. اگر دچار حواسپرتی می شود خلاصه نویسی به شما کمک می کند.

🖍خواننده ای فعال باشید. خواننده های فعال به مطالب معنای شخصی می دهند زیر مطالب مهم خط می کشند خود را جای معلم گذاشته و سوال طرح می کنند و بعد از هر فصل و هر از چند گاهی مطالب را از بر مرور می کنند.

🖍مسولیت پذیر باشید به جای بهانه تراشی از جمله مطالب زیاد،سخت گیری استاد، فرصت کم امتحانات  پشتکار داشته باشید. تفاوت شما با دانشجوهای موفق تر در پشتکار و مسولیت پذیری است.

اگر چنانچه اضطراب شما زیاد ست و یا در شیوه مطالعه و برنامه ریزی مشکل دارید حتما همین روزها با مشاور و روانشناس در میان بگذارید.

دكتر ملکی نیا درمانگرخانواده_ازدواج

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.