تفسیر زیارت عاشورا

تفسیر زیارت عاشورا

 قسمت ۷

 یک نکته: 

نکته ای که بعضی از عزیزان می گویند نظر بعضی بزرگان هم هست ولی بعضی هم این نظریه را قبول ندارند. در زیارت عاشورا چند جا می گوید «و هذا يَوْمٌ» یعنی این روز، روز عاشورا را می گوید. ولی شما در ۳۶۴ روز سال غیر روز عاشورا زیارت عاشورا را می خوانید پس «هذا يَوْمٌ» آنچنان معنی ندارد چون غیر روز عاشورا هست. 

بعضی می گویند به جای «هذا يَوْمٌ» بخوانید «اِنَّ يَوْمٌ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ» همانا روز قتل حسین (علیه السلام) یعنی می گویند جابه جا کنید.

 اما بعضی از بزرگان این را به چند دلیل قانع کننده رد می کنند:

۱.در هیچ روایتی ما نداریم که گفته باشد اگر می خواهید غیر روز عاشورا این زیارت را بخوانید این لفظ «هذا يَوْمٌ» را تغییر دهید در هیچ روایتی چنین چیزی نداریم.

۲.حتی صفوان یا همان علقمه که این زیارت را نقل می کنند، صفوان در حرم امیرالمؤمنین (علیه السلام) در غیر روز عاشورا این زیارت را خواند جایی اشاره نکرد که من این لفظ را تغییر دادم یعنی به همین لفظ «هذا يَوْمٌ» خواند. همان چیزی که در زیارت عاشورا نوشته را به کار برد و تغییر نداد.

۳.دلیل سوم که این نظریه رد می شود دعاها و روایات به همان صورتی که وارد شده اند به همان صورت باید خوانده شوند و ما حتی حق تغییر یک کلمه را هم نداریم و اگر تغییر بدهیم خاصیت آن از بین می رود. یک چیزی هست در خواص حروف و اعداد، دقیقا این هم همین است. 

مانند حدیث معروف که شخصی نزد امام صادق (علیه السلام) رفت و دعای غریق را یاد گرفت و گفت؛ «يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ والابصار» امام صادق به او گفت: “والابصار” را اضافه نکن دعا را همانطور که من به تو یاد دادم به همان صورت بخوان، چیزی کم و زیاد نخوان. یا در دعای «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ» بعضی ها در آخرش «بِرَحْمتک یا أرْحَمَ الرّاحِمیَن» را می گویند اما دعای «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ» در آخر دعا «بِرَحْمتک یا أرْحَمَ الرّاحِمیَن» ندارد. 

وقتی ندارد ما حق اضافه کردن چیزی به آن را نداریم. 

⁉️بعضی ها می گویند چه اشکالی دارد⁉️ اشکالش این است که این کم کم باب می شود و بعد هر چیزی به قرآن و احادیث اضافه می کنند و می گویند چه اشکالی دارد، و اینطوری باب تحریف راحت آغاز می شود. 

پس چون زیارت عاشورای اصلی ″هذا يَوْمٌ” دارد و هیچ روایتی هم نداریم که در روزهای غیر عاشورا تغییر به «اِنَّ يَوْمٌ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ» بدهید، پس ما حق این تغيیر را نداریم. این سه نظری است که علامه تهرانی در کتاب شفاء الصدور خودش آورده این نظریات را نقل کردیم.

زیارت عاشورا، از زبان دو امام نقل شده است امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام).

 علقمه از امام باقر نقل می کند صفوان از امام صادق نقل می کند.

 آن سندی که به صفوان می رسد یعنی از امام صادق نقل می کند در این سند اینطور ختم می شود که امام می گوید: ای صفوان‼️ من این زیارت را یافتم با همین.. (چون امام صادق قبلش اینطور می گوید من ضامن هستم که هر کس زیارت عاشورا را به این شیوه بخواند خدا حاجتش را می دهد و دست خالی رد نمی کند و فردای قیامت شفاعتش می کند) 

ضمانت از پدرم، پدرم از پدرش.. تا رسول الله، رسول الله از جبرئیل و او از خدا گرفت. و خدا قسم خورد به ذات خودش که هر کس حسین را با این زیارت از دور یا نزدیک زیارت کند قبول می کنم زیارت او را، مطلب و خواست هایش به هر اندازه که باشد برآورده می کنم و نمی گذارم هیچ کس نا امید از در خانه من بیرون رود. پس آن سندی که از صفوان به امام صادق می رسد آنجا بحث حدیث قدسی بودن زیارت عاشورا اشاره شده.

ادامه دارد …

استاد احسان عبادی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.