بی توجه به سخنان والدین

 

سوال:

پسری 8 ساله دارم که بسیار سر به هوا و به سخنان من بی ‏توجه است. آیا این حالت، به او لطمه می‏زند؟

جواب:

بی ‏توجهی و سر به هوایی کودک در حد معمول، طبیعی است و اگر از حد معمول بگذرد، ممکن است به او لطمه ‏هایی وارد سازد و این لطمه‏ ها، اعتماد به نفس او را بگیرد.

برای تخفیف این رفتار، ریشه‏ ها را بیابید و آن‏ها را از بین ببرید:

 

1. مشکلات روحی ـ روانی: یکی از علل سر به هوایی کودک شما، مشکلات روحی ـ روانی است. مشکلات او ممکن است مربوط به خانه یا مدرسه باشد که می ‏توانید با گفت و گو یا ایجاد ارتباط با مدرسه، منشأ آن‏ها را بیابید و از بین ببرید.

2. مشغولیت فکری: اموری از قبیل اردو، مسابقه، امتحان، قرار با دوستان و… فکر او را مشغول می‏ کند و سر به هوا می ‏شود.
بی‏ توجهی و سر به هوایی کودک در این حالت طبیعی است و باید با آن مدارا کنید. این مشکل در بزرگسالان هم فراوان دیده می‏ شود.

 

3. گریز از کار: امر و نهی فراوان والدین، کودک را خسته می‏ کند و این خستگی سبب می ‏شود به سخنان شما توجه نکند؛ پس امر و نهی ‏ها را متعادل کنید.

 

4. غرق شدن در کار: گاهی کودک، چنان در فعالیتی (تماشای تلویزیون، بازی با رایانه، بازی با همسالان و…) غرق می‏ شود که به واقع، صدای شما را نمی ‏شنود. در این موارد، از بی ‏توجهی او چشم بپوشید.

 

چـنـد توصیـه

 

أ. روشن بودن پرسش و دستور: وقتی از او چیزی می ‏پرسید یا به او دستوری می‏ دهید، پرسش و دستورتان روشن باشد و فرمان‏ های خود را تغییر ندهید.

 

ب. نگاه مستقیم کودک به شما: هنگام سخن گفتن با او یا درخواست چیزی، برقراری تماس چشمی لازم است.

 

ج. آموزش تسلط بر خود: به او بیاموزید که با گفتار شفاهی، رفتار خود را کنترل کند. بگوید: باید حواسم را به کارم جمع کنم. نباید اجازه دهم حواسم پرت شود

 

د. پرهیز از به کارگیری القاب ناپسند: برخی والدین به کودکان سر به هوای خود، القاب ناپسندی چون چلفتی، چل من، کور، گیج و منگ و… می ‏دهند که درست نیست. از تأثیر تلقینی این القاب غافل نشوید.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.