بلوغ عجیب ترین مرحله رشد





بلوغ، عجیب ترین و پرسرعت ترین مرحله رشد زندگی یک فرد می‌باشد. مرحله‌ای بین کودکی و نوجوانی، که موجب تعارض نوجوان با خودش و گاها اختلاف با والدین و اطرافیان میشود. 
یکی از این اختلافات مساله دوستی با جنس مخالف است که باعث اضطراب والدین میشود. علاقه نوجوان به جنس مخالف بخاطر تحولات عظیم رشدی که در بدن و مغز او اتفاق می‌افتد یک مساله کاملا طبیعی می‌باشد. والدین قبل از بلوغ فرزندشان، باید نسبت به مرحله بلوغ و طرز رفتار با نوجوانان آگاه شوند تا خانواده با آرامش بیشتری از این مرحله گذر کند. این علاقه میتواند به نوجوانان دیگر، افراد فامیل، مشاهیر، معلمان و… باشد. توجه داشته باشید که انتظار حذف شدن کامل جنس مخالف از زندگی نوجوانتان اگرچه از وی فرزندی سر براه و بدون دردسر می‌سازد ولی با نادیده گرفتن بخش عظیمی از واقعیت ذهنی جدیدی که در وی در حال شکل گیری است، اعتماد بنفس و ارتباطات بعدی وی دچار اختلال می‌شود. 

وقتی از دوستی نوجوانمان یا علاقه او به جنس مخالف آگاه میشویم، اولین احساس ما اضطراب از آسیب زدن نوجوانمان به خودش یا دیگران می‌باشد. این احساس خیلی طبیعی است ولی نحوه بروز آن باید به طریقی باشدکه به اعتماد فرزندمان به ما لطمه نزند. اولین قدم برای برخورد منطقی با این قضیه، تسلط والد بر هیجانات و اضطراب خودش می‌باشد. با هیجانات و ترس‌های خود روبرو شوید و پس از آنکه به آرامش نسبی رسیدید و آمادگی برخورد منطقی و به دور از هیجان را با فرزند نوجوان خود داشتید، در این مورد با وی صحبت کنید. نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی گسترده در بدنشان، مستعد رفتار پرخاشگرانه هستند و هر برخورد هیجانی شما، احتمال بروز تعامل غیر سازنده و پرخاشگرانه را بالا می برد. 

طوری رفتار کنید که فرزندتان حس کند در کنارش هستید نه رو بروی او. رفتار توام با محبت و احترام، باعث اعتماد بنفس نوجوانتان می‌شود و ریسک رفتارهای پرخطر را پایین می آورد و در وهله بعدی اعتماد او به شما، شما را تبدیل به مشاور قابل اعتماد او می‌کند. 

به فرزند خود قبل از بلوغ فکری بدون غرض ورزی و به دور از امر و نهی اطلاعات درست از منابع معتبر از خطرات جسمی و ذهنی که متعاقب روابطی که او خواهد داشت ممکن است گریبان گیر او شود بدهید. چرا که در غیر اینصورت ممکن است فرزند شما در دام افراد بدون صلاحیت و غیر دلسوز و منابع غیر معتبر قرار بگیرد. 

توجه به احساسات و کمک به نوجوانتان برای شناخت درست احساسات خودش، یکی دیگر از مهارت‌های والدین برای مدیریت روابط عاطفی فرزند نوجوان خود، می باشد.  

بگذارید فرزندتان با شما راحت باشد و از احساساتش حرف بزند. حرف زدن از احساسات، تاثیر زیادی در معقول شدن و باز شدن گره‌های فکری نوجوانتان دارد. 

نکته آخر اینکه فراموش نکنید شما امن ترین و قابل اعتماد ترین، پناهگاه برای فرزندتان هستید و در صورتی که خودتان این فضا را نا امن کنید، الگوهای نامناسب زیادی در اختیار فرزندتان قرار دارد تا جای شما را به اشتباه برای وی پر کند. محیط خانه و روابط با والدین، بخصوص در دوره بلوغ باید فضایی باز به دور از امرو نهی، احترام به شعور و شخصیت و استقلال نوجوان و همدلی در محیط خانه ایجاد کنند تا موجبات بهترین رشد و عبور ازین مرحله مهم و حساس را فراهم کنند. 

تیم تحریریه نت‌نوشت بادصبا 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.