احیا شب هفدهم رمضان المبارک


????????????????


در تاریخ اسلام شب و روز هفدهم رمضان المبارک واقعه جنگ بدر است که اِحیاء آن مورد سفارش است .


????????????????

امشب شب‏ هفدهم‏ ماه رمضان است مى ‏دانيد چه شبى است؟ شبى است كه پيغمبر با اميرالمؤمنين و تمام اصحاب در معركه بدر حاضر شدند و فردا جنگ بدر شروع شد كه در اين جنگ، غلبه با مسلمان‏ ها بود،

? و اميرالمؤمنين فرمود:
من از همان شب بدر تا آخر عمر، به بركت و يُمن آن فتوحاتى كه خداوند در روز بدر كرد، شب‏ هاى هفدهم را احياء مى‏ داشتم.

 

? خيلى شب مهمّى است! مى‏دانيد كه در جنگ بدر به اميرالمؤمنين عليه‏ السّلام ذكرِ «هو» داده شد، اين روايت ظاهراً در مورد سوره قدر مى‏ باشد كه شيخ طبرسى هم در مجمع البيان، ذيل سوره اخلاص نقل مى ‏كند؛ اميرالمؤمنين مى ‏فرمايد:
من در شب بدر حضرت خضر را در خواب ديدم و گفتم كه: عَلِّمنى دُعاءً، به من يك دعايى ياد بده كه من آن دعا را بخوانم و بر أعداء غلبه پيدا كنم. حضرت خضر به من فرمود بگو يا هو يا مَن لا هو إلّا هو، يا هو، يا مَن لا هو إلّا هو و من در آن روز بدر، شمشير دست گرفتم و با «يا هو، يا مَن لا هو إلّا هو» مى‏ كُشتم. اين خواب را كه براى پيغمبر تعريف كردم، حضرت فرمودند: «عُلِّمتَ الإسمَ الأعظَم». «اسم اعظم را یاد گرفته ای»

 

? و بعضى‏ ها كه مى‏گويند يا هو يا لا هو إلّا هو اينها ذكرهاى درويشى‏ است و در شرع وارد نشده است اينها غلط مى ‏كنند مى‏ گويند ها چون روايت، روايت صحيحى است هم از طريق شيعه و هم از طريق سنى، و مدركش هم در همين مجمع البيان هست و جاهاى ديگر هم نقل مى‏ كنند.

? منبع : شرح فقراتى از دعاى افتتاح ص ۱۴۵ - ۱۴۶

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.