مباهله جزء واجبات ركني ولایت است


آیت الله جوادی آملی:

?از غريب ترين ايام زندگي ما ايام مباهله است. خيلي از ما عالمانه حرف مي‌زنيم و عوامانه فكر مي‌كنيم در نتیجه آن اركان ولايت را تقريباً از دست مي‌دهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم مي‌شمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركني است.

 

?غدير جزء واجبات ركني امامت است، مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام مي‌برند و نه حوزه‌ها خبري هست!


آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن مي‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است.

?وقتي مأمون(علیه من الرحمن ما یستحق) ، به وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیه) عرض مي‌كند به چه دليل علي بن ابيطالب(سلام الله عليه) افضل است؟

ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آیه انفسنا .
خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را جان پيغمبر مي‌داند از اين بالاتر فضيلت فرض مي‌شود؟!

من كنت مولاه فهذا علي مولاه» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد.

  • نظر از: بنیادی
    1396/06/28 @ 04:39:57 ق.ظ

    بنیادی [عضو] 

    سلام. سپاس از دغدغه تون.
    نقدی داشتم. اگرچه این ادبیات مخلوق شما نیست و این نقد متوجه شخص شما نیست اما چون استفاده کرده اید خواستم بحث طلبگی ای داشته باشیم با هم.
    به نظرم استفاده از این استعاره های فقهی رو در موضوعات کلامی پر از آسیب میبینم. یه نظرم با اینکه به نظر ساده می اید و مبنایش تشبیه کلام به فقه است که به نظر پیز خاصی نست اما فکر میکنم این تشبیه پیامدهای خطایی در پی دارد به نوعی زمینه مغالطات زبانی رو فراهم میاره در اعتقادات.
    نکته ی دیگری که به ذهنم رسید: بحث مناسبتها و ارج نهادن به انها در واقع ماهیت کارکردی دارد لذا استفاده از یک مناسبت برای یک هدف تبلیغی به معنای ارزش و اهمیت کلامی و اعتقادی بیشتر قایل شدن برای ان نیست. مثلا همین بحث مناسبت ازدواج معصومین (ع) میتواندکارکردهای زیبایی داشته باشد و فرصت طرح خیلی اموزه ها را در سطح جامعه به دست دهد.
    سپاس از اینکه مینویسید

  • پاسخ از: مهنــــا
    1396/06/28 @ 02:40:42 ب.ظ

    مهنــــا [عضو] 

    سلام خانم بنیادی ممنون از حضورتون
    ان شاءالله تو نشر مطالب بعدی بیشتر نقدتون رو مد نظر قرار میدم هرچند مطالعه این مطلب در نگاه اول برای خود من به شخصه خیلی جالب بود

  • 5 stars
    نظر از: the best mind
    1396/06/26 @ 04:56:56 ب.ظ

    the best mind [عضو] 

    سلام علیکم خواهرم
    بسیار ممنون از انتشار این سخنان گوهر بار
    منتظر حضور گرم شما در حریم آسمانی هستم
    موفق و موید باشید ان شاءالله

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.