پیوند آسمانی

مهریه و مصرف آن در ازدواج

وقتی خواستگاری حضرت علی(ع) از حضرت زهرا (ع) مطرح شد پیامبر به حضرت علی فرمود:« آیا برای این ازدواج اندوخته‌ای داری؟ »

علی (ع) پاسخ داد: شما از وضعیت من به خوبی آگاهید. تمام دارایی من شمشیر، زره و شتر آبکشم است. پیامبر (ص) فرمود: شمشیرت را برای جهاد در راه خدا نیاز داری؛ شتر هم برای انجام کارهای روزمره و امرار معاش‌ می‌خواهی؛ ولی این زره را بفروش و پولش را برایم بیاور. علی (ع) زره را به پانصد درهم فروخت و پول را به عنوان #مهریه همسرش نزد پیامبر آورد تا برای ازدواجشان هزینه کند.

بنابر نقل شیخ طوسی در کتاب امالی،  پیامبر(ص) مقداری از پول آن را به بلال حبشی داد تا برای فاطمه عطر تهیه کند.سپس باقیمانده آن را برای تهیه وسائل اساسی زندگی و جهیزیه ساده هزینه کردند.

 دو نکته:

چقدر خوب می شد همین شیوه در بین مسلمانان رواج می یافت که  مهریه ساده ای  در همان ابتدا توسط داماد به عروس تقدیم می شد و جهیزیه ساده ای با آن مهریه تهیه می شد.

 در مورد مهریه و عقد آسمانی حضرت علی و حضرت زهرا احادیثی وارد شده است که نهرهایی در دنیا و در بهشت و شفاعت گناهکاران از جمله مهریه عنوان شده است که منافاتی با آنچه در بالا گفته شد ندارد. که آنچه گفته شد مهریه عادی است و آنچه از امور معنوی گفته می شود تشریفات الهی و آسمانی این ازدواج مهم و با برکت می باشد.

از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است:

«اِنَّ اللهَ تعالى جَعَل نِحلتَها مِن عليٍ  خُمسَ الدنيا، و ثُلُثَي الجنة، وجَعلَ نحلتها في الأرض أربعةَ أنهار: الفرات والنيل، ونهر دجلة ونهر بلخ»

خداوند متعال مهریه آن بانو را از طرف علی (ع) یک پنحم دنیا و یک سوم بهشت قرار داد و چهار نهر فرات و نیل و دجله و بلخ را »

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.