علت ازدواج امام حسن علیه السلام با دختر اشعث از دشمنان اسلام

علت ازدواج امام حسن(ع) با جعده

چه دلیلی داشته که امام حسن با جعده ، دختر اشعث كه از دشمنان اهل بیت محسوب می شدند، ازدواج کند؟

پاسخ: با توجه به فرهنگ آن روزگار، ازدواج‏ها تنها بر اساس رعايت تناسب و هم كفو بودن انجام نمى‏پذيرفت؛ بلكه گاهى براى اداى احترام به يك شخصيت‏ و يا براى ابراز علاقه يك قبيله به قبيله ديگر و يا جلوگيرى از انتقام قبيله‏اى صورت مى‏گرفت. به طورى كه اگر طرف مقابل نمى‏پذيرفت، به عنوان رد احترام و گاهى در حد اعلان تنفر و جنگ بود. بنابراين اگر چه برخى ازدواج‏ها، براى امامان معصوم بسيار سنگين بود؛ ولى بزرگوارى شخصيت ايشان موجب میشد كه آن را بپذيرند.

البته آنچه گفته شد، از نگاه زمينى و روابط اجتماعى بود؛ اما از ديد ديگر اين نوع‏ ازدواج‏ها، يك امتحان الهى براى امت اسلام بود تا بيش از پيش، خيانت و پستى بدخواهان و مظلوميت و بزرگوارى معصومان در طول تاريخ نشان داده شود؛ چنان كه براى پيامبران گذشته نيز گاهى چنين ازدواج‏هاى ناموفق رخ مى‏داد. مانند حضرت نوح و حضرت لوط که همسران ایشان از مخالفینشان بودند. (تحریم آیه 10) بنابراين امكان دارد، برخى بتوانند ارتباطى نزديك - همچون ارتباط زناشويى با پيامبر يا امام داشته باشند؛ اما با سوء اختيار خود، به راه كفر و گناه بروند و گرفتار بدفرجامى شوند كه «جعده» نيز اين چنين بود. او به امام خيانت كرد و چون امام الگوى مردم بود، تا لحظه آخر با او رفتار عادى داشت و از علم لدنى خود استفاده نكرد اما چگونگي اين ازدواج: در جريان ازدواج امام حسن با جعده آمده كه: اميرالمومنين علیه السلام دختر سعيد بن قيس(برادر اشعث) را براي امام حسن خواستگاري نمود، وقتي اشعث از اين جريان مطلع شد نزد سعيد رفت و او را از اين كار منصرف نموده و دختر سعيد را به عقد پسر خود درآورد، بعد از آن نزد اميرالمومنين آمد و اعلام كرد كه دختري را كه براي حسن خواستگاري نموده ايد زن پسر من است. در آنجا با اصرار دختر خود را به عقد امام حسن درآورد.(ابي الفرج عبدالرحمن بن جوزي،ص 27)

بيشتر منابع شيعي آمده است كه معاويه با وعده مالِ بسيار و ازدواج با يزيد، جعده را تطميع كرد تا شوهرش ، امام حسن مجتبي علیه السلام را كه در آن زمان خانه نشين شده بود زهر دهد و او نيز به طمع ثروت زياد و عروس خليفه وقت شدن چنين كرد و بر اثر آن امام را به شهادت رساند (براي نمونه رجوع كنيد به مفيد، ج 2، ص 16؛ ابن شهر آشوب ، ج 3، ص 202؛ اربلي ، ج 2، ص 138ـ139؛ طبرِسي ج 2، ص (13) با توجه به مطالب ذكر شده و اوضاع سياسي اجتماعي آن روز درمي يابيم كه جعده و اشعث فريب وعده هاي معاويه را خورده و نه اينكه جعده عاشق يزيد باشد بلكه چون خليفه آن وقت معاويه بود و مي خواست زن پسر خليفه آن روز و خليفه آينده شود دست به چنين كاري زد، و امام در اين قضيه فداي توطئه معاويه و يزيد شد. برگرفته از:

http://www.ahlebayt.porsemani.ir/content

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.