عسکری یا عسگری؟

۱.در ابتدا باید بیان نمود بکار بردن صحیح واژه‌ها و اسامی ضرورتی است که گاهی با سهل‌انگاری و بی‌توجهی به اشتباهات بزرگی منجر می‌شود، یکی از این اشتباهات که بطور مداوم با آن مواجه هستیم بیان و یا نگارش «عسگری» به جای«عسکری»است.

۲.متاسفانه از معاندان و دشمنان تشیع شنیده می‌شود که گفته اند امام حسن عسگری (ع) عقیم بوده و فرزندی نداشته است وعبارت عسگری که لقب ایشان است به معنای عقیم و بی‌دانه می‌باشد فلذا همین شهرت به عقیم بودن دلیل بر عدم وجود فرزندی برای اوست.

۳.تاریخ گواه است که«عسکري»از مشهورترين القاب آن حضرت است؛ همان طور که امام هادي(ع) را به اين لفظ لقب داده اند و عسکر محله اي بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفاي عباسي در آنجا قرار داشت.

و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(ع)می‌باشد و آن‌ها را عسکريین گفته اند. اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ گردد می‌بایست امام هادی(ع)نیز عقیم می‌بود واز نعمت فرزند محروم تلقی می‌شد.

۴.خلفاي عباسي براي زيرنظر داشتن فعاليت‌هاي فرهنگي، علمي و سياسي امام هادي(ع)، آن حضرت را در سال ۲۳۶هـ.ق. از مدينه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن (ع) و پدر بزرگوارش امام هادي (ع)در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگي مي‌كردند وبه عسکري لقب يافتند.

-علل الشرایع، ج۱/باب۱۷۶/ص۲۳۰

-معانى الأخبار،ص۶۵/ بحارالانوار، ج۵۰، ص۱۱۳، ح۱.

۵.از سوی دیگر«عسکر»لفظی عربی است و به معنای لشکر است.«عسکری» اسم منسوب است و منسوب به عسکر است واصولا در زبان عربی حرف «گاف» وجود ندارد.

  • بویکا
    نظر از: بویکا
    1400/07/24 @ 02:15:23 ق.ظ

    بویکا [بازدید کننده] 

    سلام عالی بود خدا خیرتون بده.عید امامت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف رو هم تبریک عرض میکنم.اللهم عجل لولیک الفرج

  • بویکا
    نظر از: بویکا
    1400/07/24 @ 02:12:40 ق.ظ

    بویکا [بازدید کننده] 

    سلام عالی بود خدا خیرتون بده.عید امامت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف رو هم تبریک عرض میکنم.اللهم عجل لولیک الفرج

  • پاسخ از: مهنــــا
    1400/07/24 @ 07:39:16 ق.ظ

    مهنــــا [عضو] 

    سلام ممنون از حضور پرمهر و دعای زیباتون
    عید امامت بر شما هم مبارک

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.