شیوه تربیت فرزندان در سیره پیامبر مهربانی

 

• بچه‌ها معجزه‌های خدا برای پدر و مادرشان هستند. حالا اینکه قدر این معجزه‌های کوچک را چقدر بدانید و ارزش‌شان را بالا ببرید به‌خودتان بستگی دارد.


با قدرشناسي درست در قبال اين معجزه‌هاي كوچك مي‌شود هم خودتان را به خدا وصل كنيد و هم از فرزندتان زينتي براي دين و خودتان بسازيد. نمونه اين هدايت شدن به كمك بچه‌ها، افرادي بودند كه به‌خاطر رفتارهاي پيامبر(ص) با بچه‌ها مسلمان شدند.

اما روي ديگر الگو گرفتن از سبك تربيتي پيامبر(ص) اين است كه در سيره ايشان بيشتر دقت كرده و سعي كنيم كه از نمونه‌هاي رفتاري ايشان براي تربيت بچه‌ها استفاده كنيم تا بچه‌هاي ما هم به‌واسطه ما دست پرورده رسول اكرم(ص) باشند. با مرور سريع و كاربردي شيوه‌هاي تربيتي پيامبر(ص) درباره امام حسن(ع) و همه كودكان با ما همراه باشيد.

 

كليد اول:
سليقه شما حرف آخر را مي‌زند. مي‌توانيد به جاي نه گفتن‌هاي دائمي، تنبيه، مقايسه، توبيخ و… از راه‌هايي مثل مشاركت دادن فرزندتان در كارها، مشورت‌خواهي از او و ايجاد حس عزت‌نفس در او، تجربه انواع بازي‌هاي گروهي باهم، ساخت كارهاي هنري، سفر، كلاس‌هاي مشترك و… براي ايجاد عادت‌هاي خوب و ترك رفتارهاي بد اقدام كنيد. در اين صورت لذت بيشتري از دوران كودكي فرزندتان مي‌بريد و تربيت او براي شما شيرين‌تر مي‌شود. ضمن اينكه فرزند شما هم پايبند دوستي شما خواهد ماند. به يك روايت از سليقه تربيتي پيامبر(ص) دقت كنيد:

 

• روزي پيامبر(ص) به سمت مسجد مي‌رفتند كه كودكان انصار ايشان را ديدند و راه ايشان را سد كردند كه بايد با ما بازي كنيد. حضرت با اينكه از وقت اذان مي‌گذشت مشغول بازي شدند تا اينكه بلال، ايشان را پيدا كرد و خواست زود به مسجد بروند. اما پيامبر(ص) براي اينكه بچه‌ها ناراحت نشوند و اجازه رفتن به ايشان بدهند از بلال خواست كمي گردو بياورد و ايشان با استفاده از آن گردوها با بچه‌ها بازي كردند و در نقش خريدار، گردوها را از بچه‌ها خريدند و بعد به مسجد رفتند.

 

//مكان‌هاي تربيت را متنوع كنيد//

براي اينكه روش‌هاي تربيتي‌تان تكراري نشوند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.