اصلح از دیدگاه قرآن وائمه علیهم السلام


۱-پرهيز از جزيي نگري
امير المومنين علي (عليه السلام) مي فرمايند :

ان رايک لا يتسع لکل شيء ففرغه للمهم راي

و فکر تو گنجايش همه چيز را ندارد، پس او را براي پرداختن به امور مهم آزاد گذار

 

۲- استفاده از فرصت ها
امام علي (عليه السلام) مي فرمايند:

 و لا کل فرصه تصاب

هر فرصتي باز نمي گردد.

در همين مورد امام حسن (عليه السلام) مي فرمايند :

الفرصه سريعه الفوت بطيئه العود

فرصت با سرعت از بين مي رود و به کندي باز مي گردد. امام صادق (عليه السلام) از امير المومنين علي (عليه السلام) نقل مي کند

اياکم و التسويف في العمل بادروا به اذا امکنکم

بر حذر باشيد از عقب انداختن کارها، هنگامي که امکان کاري برايتان به وجود آمد، اقدام کنيد.



۳-پرهيز از لجاجت
حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند :
اللجاج يفسد الراي لجاجت 

 فکر و انديشه انسان را فاسد مي کند. و باز مي فرمايند: ليس للجوج تدبير

افراد لجوج عاقبت انديشي ندارند.

 

۴- کنترل و نظارت
اميرالمومنين (عليه السلام) در نامه ي خود به مالک اشتر مي فرمايند : سپس با فرستادن ماموران مخفي، راستگو و با وفا، کارهاي آنان ا زير نظر بگير، زيرا بازرسي مداوم پنهاني سبب مي شود که آنها به امانت داري و مدارا کردن با زير دستان ترغيب شوند در اين مورد امام رضا (عليه السلام) فرموده اند پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) همواره هنگامي که لشگريان را براي جنگ اعزام مي نمودند و به اميران اطمينان نداشتند، فردي مورد اعتماد به همراه او مي فرستادند که از او به آن حضرت خبر برساند.



۵-ارزيابي نيروها
حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند:

افه الاعمال عجز العمال

آفت و بلاي کارها ناتواني کارگزاران است.

 

۶-تشويق نيکوکاران
از اميرالمومنين علي (عليه السلام) نقل شده است : « هرگز نبايد افراد نيکوکار و بدکار در نظرت مساوي باشند، زيرا اين کار سبب مي شود که افراد نيکوکار در نيکي هايشان بي رغبت شوند و بدکاران در عمل بدشان تشويق گردند، و هر کدام از اينها را مطابق کارش پاداش ده.

۷-تنبيه خطاکاران 

اگر يکي از آنها دست به خيانت زد و ماموران سري تو متفقاً چنين گزارشي را دادند، به همين مقدار از شهادت قناعت کن و او را زير تازيانه ي کيفر بگيرد و به مقدار خيانتي که انجام داده، او را کيفر نما، سپس وي را در مقام خواري و مذلت بنشان و نشان خيانت را بر او بنه و گردن بند ننگ و تهمت را بر گردنش بيفکن و او را به جامعه معرفي کن.

 

۸-عفو و گذشت
قرآن مجيد مي فرمايد:

و منهم الذين يؤذون النبي و يقولون هو اذن قل اذن خيرٍ لکم از آنها کساني هستند که پيامبر را آزار مي دهند و ميگويند او خوش باور و گوشي است بگو خوش باور بودن او به نفع شماست. حضرت علي (عليه السلام) به مالک اشتر چنين مي فرمايند گاه از آنها لغزش و خطا سر مي زند، ناراحتي هايي به آنان عارض مي گردد، به دست آنان عملاً يا به طور اشتباه کارهايي انجام مي شود در اين مورد از عفو و گذشت خود آن مقدار به آنها عطا کن، که دوست داري خداوند از عفوش به تو عنايت کند، زيرا تو مافوق آنها و پيشوايت مافوق تو و خداوند ما فوق کسي است که تو را زمامدار قرار داده است .



۹-استفاده از تجربه حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند

العقل غريزه يزيد بالعلم بالتجارب عقل غريزه اي است که با علم و تجربه زياد مي شود. آن حضرت در جاي ديگري مي فرمايند : « کسي که کم تجربه بود فريب خورد و کسي که تجربه اش زياد بود لغزش هايش کم گرديد.»

 

۱۰-مشورت کردن
پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در موارد بسياري با اصحاب مشورت نموده و نظر آنها را عمل مي نمايند

حق علي العاقل ان يستديم الاسترشاد و يترک الاستبداد بر عاقل حق است که همواره از ديگران راهنمايي بخواهد و استبداد را ترک کند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.