موضوع: "احکام"

اربعین

 نظر ۱۲ تن از مراجع بزرگ تقلید، پیرامون اربعین حسینی

نظر امام راحل به نقل از استاد پناهیان: امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند پس از اتمام جنگ، ملت های ایران و عراق دست در دست یکدیگر قرار می دهند و به زیارت عتبات عالیات می روند. حقیقتا اربعین حسینی تحقق این پیش بینی امام است.همان امام بزرگواری که می فرمودند، محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داش

نظر امام خامنه ای(حفظه الله): شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست… درسى كه اربعين به ما مى‏ دهد، اين است كه بايد ياد حقيقت و خاطره‏ شهادت را در مقابل طوفان تبليغات دشمن زنده نگهداشت.

 مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(رضوان الله): راهپیمایی اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام با تمامی درستی اش اگر با شناخت از فلسفه عاشورا و برائت از ظالمین همراه نباشد، فاقد اثر بخشی لازم برای تحول فردی و اجتماعی است.لذا پیروان واقعی سیدالشهداء(ع) قبل از اقدام به چنین حرکت مهمی، بینش های فکری خود را تکامل بخشند.که حسینی بودن به حسینی شدن است، حسینی شدن به حسینی زیستن است و حسینی زیستن، به حسینی فکر کردن است.

 مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(رضوان الله): به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش(ع) زیارت کند، هر چند تنها یک‌ بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامت‌های مؤمن را پنج امر ذکر کرده است: ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین،‌انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ گفتن در نمازها.

 مرحوم آیت‌الله بهجت(رضوان الله): روایت دارد که امام زمان(عج) که ظهور فرمود، خودش را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کنند … بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند… اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.

 آیت الله نوری همدانی(حفظه الله): اجتماع اربعین حسینی، نمایش قدرت اسلام، ایمان و نظام است.مهمترین شعار این اجتماع بزرگ به تبعیت از سرور آزادگان جهان، شعار هیهات من الذله است.

آیت الله علوی گرگانی(حفظه الله): جهان از حضور میلیونی زائران در مراسم اربعین بهت زده شده است… بغض و کینه دشمنان تمام نشدنی است و دست به هرکاری می زنند تا نور الهی را خاموش کنند؛ ولی دشمنان بدانند نور حق خاموش نشدنی است.

 آیت الله صافی گلپایگانی(حفظه الله): حضور میلیونی زائران با پای پیاده از شرق و غرب و دور و نزدیک به سوی کربلای مقدس، کنگره عظیمی است که به دنیا اعلام می کند راه حسین و اهداف او جاودان و فراموش ناشدنی است و شهدای این راه شهدای حق و شهامت و قهرمانی هستند، خداوند آنها را با اصحاب حسین محشور کند که جان خود را فدای حسین(ع) کردند و رحمت خدا بر آنها و جان پاکشان باد.

آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله): مراقب باشیم مبادا کسانی با بدعت‌ها و برنامه‌های نادرست خود این عظمت و شکوه را زیر سؤال ببرند، مراسم سوگواری امام حسین (ع) سرمایه بزرگی است معتقدیم باید با تمام وجود از این سرمایه غنی حراست و پاسداری کرد.

 آیت الله سیستانی(حفظه الله): مقتضیات این زیارت، مضاف بر یادآوری فداکاری های امام حسین (علیه السلام) در راه خدا- اهتمام به مراعات تعالیم دین از جمله نماز، حجاب، بخشش، اصلاح، بردباری، ادب و حرمت های مسیر و سایر تعالیم فاضله است تا به خواست خدا این زیارت، گامی در راه تربیت نفس باشد و آثار آن در زیارت های بعدی باقی بماند، گویا با این زیارت در مجلس تعلیم و تربیت امام (علیه السلام ) شرکت کرده اید.

 آیت الله سبحانی(حفظه الله): زیارت اربعین امام حسین علیه السلام مربوط به روز خاصّی است البته باید مؤمنین زائر در انجام عمل رعایت حال دیگر زائرین را بنمایند و این عمل مهم را به گونه ای برگزار کنند که از هرگونه ایذاء پرهیز و رعایت قوانین بشود.

 آیت الله جوادی آملی(حفظه الله): باید از هر فرصتی برای دستیابی به معرفت بیشتر نسبت به معارف بلند اهل بیت علیه السلام بهترین بهره را ببریم زیرا زیارت اربعین با بهای سنگینی به دست آمده است. انجام کارفرهنگی برای زائران اربعین حسینی بسیار مهم است تا آنها به صورت انسان های وارسته تر از این مراسم بازگردند.

جنگ با خدا!

اینفوگرافی ربا ، با نظر مراجع

 

 

دعای ایمن شدن از خطر زلزله و نماز آیات

دعای ایمن شدن از خطر زلزله

إِنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا

امام صادق (ع) فرمودند: هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه «۴۱ سوره فاطر» را قرائت كن.

 

نماز آیات چگونه باید خوانده شود؟ 


به چند صورت میتوان آن را بجا آورد:

روش اول: بعد از نيت و تکبيرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همين طور ادامه دهد تا يک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نمايد و بعد براى رکعت دوم قيام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

روش دوم: بعد از نيت و تکبيرةالاحرام، حمد و يک آيه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان يک آيه خلاف احتياط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آيه ديگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آيه ديگرى از همان سوره را قرائت نمايد و همين طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پيش از هر رکوع، يک آيه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قيام نمايد و حمد و آيه‏اى از يک سوره را بخواند و به رکوع برود و همين طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به يک آيه از سوره‏اى اکتفا کند، نبايد سوره حمد را بيش از يک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.


روش سوم: يکى از رکعت‌ها را به يکى از دو صورت و رکعت ديگر را به نحو ديگر بجا آورد.

روش چهارم: سوره‏اى را که آيه‏اى از آن را در قيام پيش از رکوع اول خوانده، در قيام پيش از رکوع دوم يا سوم يا چهارم تکميل نمايد، که در اين صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قيام بعدى اعاده نموده و يک سوره يا آيه‏اى از آن را اگر پيش از رکوع سوم يا چهارم است، قرائت کند، و در اين صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.
سایت هدانا برگرفته از استفتائات مقام معظم رهبری

نظر 10 مرجع را در ادامه می توانید بخوانید :

روش خواندن نماز آیات:

http://goo.gl/rH0YsA
احکام نماز آیات:

http://goo.gl/hQxh7V

خواندن نماز آيات در استحاضه

http://hadana.ir/?p=22838

نماز آيات در زمان حيض

http://hadana.ir/?p=2224۸

حکم طلای سفید برای مرد و تفاوت آن با پلاتین

 

طلای سفید به آلیاژی از طلا همراه با دست‌کم یک فلز سفیدرنگ گفته می‌شود. آلیاژ طلا برای ساخت طلای سفید معمولاًنیکل، منگنز، و پالادیم و در مواردی نقره، روی، پلاتین، و مس است.


البته رنگ طلای سفید مرسوم در جواهرسازی رنگ واقعی این آلیاژ نیست، بلکه با روکش کردن طلا از فلز رودیم به دست می‌آید. از آن‌جا که طلا در حالت خالص بسیار نرم است، در جواهرسازی با افزودن فلز دیگری آن را مقاوم‌تر می‌سازند. برای ساخت طلای زرد معمولاً از مس استفاده می‌شود اما برای طلای سفید از فلزی سفید یا نقره‌ای رنگ استفاده می‌شود. استفاده از طلا چه زرد و چه سفید حرام است.

 

در زبان عامیانه گاهی به پلاتین هم طلای سفید گفته می‌شود در حالی‌که پلاتین فلزی متفاوت است و در مقایسه با طلا مقاوم‌تر، کمیاب‌تر، و رنگ آن درخشان‌تر از طلای سفید است و از جهت شرعی مردان می توانند از پلاتین استفاده کنند.

 


استفاده مردان از انگشتری که از جنس طلای سفید است، چه حکمی دارد؟

 

» آیت الله العظمی خامنه ای:


اگر چيزى که طلاى سفيد ناميده مى‏شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده ‏اى رنگ آن سفيد شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏ گويند مانع ندارد و پلاتين نيز اشکال ندارد.

 

» آیت الله مکارم شیرازی:


آیا استفاده از طللای سفید (حلقه) برای مردان حرام است یا خیر؟
پاسخ :زینت به هر طلایی (زرد – سرخ – سفید ) برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگری است مانعی ندارد.

 

» آیت الله سیستانی


پرسش: آیا با حلقه ای که از جنس طلای سفید است می شود نماز خواند؟ در حالت عادی همراه مرد باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر از جنس طلا باشد پوشیدن آن حرام و نماز خواندن هنگام پوشیدن آن باطل است ولی اگر آلیاژ دیگر مانند پلاتین باشد
مانعی ندارد.

ــــــــــــــــــــــــــــ

مجالس فرحه الزهرا

اهانت به خلفا در مجالس فرحة الزهرا

 

پرسش : اهانت به بعضی خلفاء در نهم ربیع الاول که در نظر عده ای ایام فرحه الزهراء نامیده شده، چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان می شود خودداری شود و اهانت به مقدسات دیگران نکنند و همه ی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحه الزهرا» معروف است.

 

انجام اعمال زشت در روز نهم ربیع الاول

 

پرسش : شیعیان در روز نهم ربیع الأوّل به مناسبت عید الزهراء (علیها السلام) مراسم جشن و سرور بر پا مى کنند. در برخى از این مراسم آنچه از سخنان رکیک، و حتّى خلاف مى دانند، مى گویند; بلکه گاه مردان، خود را به شکل زن در مى آورند! و هنگامى که به آنان تذکّر داده مى شود، به روایت «رُفِعَ القَلَمْ» استناد جسته، و مى گویند طبق این روایت، اعمال مذکور اشکالى ندارد. آیا این اعمال، جایز و موجب رضاى خدا و اهل بیت عصمت و طهارت است؟ در صورت عدم جواز، توجیه روایت رفع قلم چیست؟

 

پاسخ :

اوّلا: روایتى با عنوان رفع قلم در آن ایّام مخصوص، در منابع معتبر نداریم.

 

ثانیاً: بر فرض، چنین چیزى باشد (که نیست) مخالف کتاب و سنّت است، و چنین روایتى قابل پذیرفتن نیست، و حرام و گناه در هیچ زمانى مجاز نیست. همچنین سخنان رکیک و کارهاى زشت دیگر.

 

و ثالثاً: تولّى و تبرّى راههاى صحیحى دارد، نه این راههاى خلاف.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

پول پیش اجاره خانه

پول پیش اجاره خانه

داروهای الکل دار چه حكمي دارد؟

 

»آيت الله خامنه اي:
الکل‏هايى که معلوم نيست در اصل از اقسام مايعات مست‌کننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خريد و فروش و استعمال مايعاتى که با آنها مخلوط شده ‏اند اشکال ندارد.

 

»آيت الله مكارم شيرازي:
در صورتى که از الکلهاى مست کننده و در غلظت هاى قابل شرب باشد، تنها وقتى جایز است که داروى منحصر به فرد محسوب شود و جانشینى نداشته باشد.

 

»آيت الله سيستاني:
جایز نیست، ولی می توانید آن را با آب رقیق کنید به حدی که نسبت الکل به (۲%) یا کمتر برسد که در این صورت خوردنش مانعی ندارد.

 

در ادامه بیشتر بخوانید:

www.https://goo.gl/8pUo34

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حکم صلیب وبه گردن انداختن آن برای مسلمان چیست؟

 

 

»آيت الله خامنه اي:
اگر از طلا نباشد، نماز صحیح است ولی استفاده از زیورآلاتی که استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمی دشمنان اسلام و مسلمین محسوب شود، جایز نیست.

 

» آیت الله مکارم شیرازی:
نگهداری صلیب جایز نیست و نماز خواندن با صلیب یا با لباسی که آرم صلیب دارد اشکال دارد.

 

»آيت الله سيستاني:
معاملات حرام بسیار است، از آن جمله این موارد است: … چهارم: معامله با آلات حرام یعنی چیزهایی که به هیئتی ساخته شده است که معمولاً برای استفاده حرام بکار میآید و ارزش آن به سبب استفاده حرام است مانند بت و صلیب و وسایل قمار و آلات لهو حرام.

 

»صافي گلپايگاني:
معامله صليب و به گردن آويختن آن حرام است.

در ادامه بیشتر بخوانید:

 www.https://goo.gl/czojpN

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سپرده گذاری در بانک

سپرده گذاری در بانک

فقه رانندگی/خسارت به خودروهاى پارک شده

 

سوال:

چندين بار در حين رانندگى با خودروهاى پارك شده در مسير، برخورد و تصادف جزئى داشتم، در صورت عدم دسترسى به رانندگان خودروهاى مذكور و عدم امكان توقف، براى جبران خسارت‌ ها چه كارى بايد انجام دهم؟

 

پاسخ:
در فرض ايراد خسارت، بايد مالکين آنها را راضى کنيد و در صورتى که مالکين آنها را نمى‌شناسيد، و از شناخت آنها نيز مأيوس هستيد، بايد از طرف آنها و بنابر احتياط واجب با اذن حاکم شرع مقدار خسارت وارد شده را به فقير صدقه بدهيد.

 

دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

1 3 4 5 ...6 7