مجالس فرحه الزهرا

اهانت به خلفا در مجالس فرحة الزهرا

 

پرسش : اهانت به بعضی خلفاء در نهم ربیع الاول که در نظر عده ای ایام فرحه الزهراء نامیده شده، چه حکمی دارد؟

 

پاسخ : لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان می شود خودداری شود و اهانت به مقدسات دیگران نکنند و همه ی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحه الزهرا» معروف است.

 

انجام اعمال زشت در روز نهم ربیع الاول

 

پرسش : شیعیان در روز نهم ربیع الأوّل به مناسبت عید الزهراء (علیها السلام) مراسم جشن و سرور بر پا مى کنند. در برخى از این مراسم آنچه از سخنان رکیک، و حتّى خلاف مى دانند، مى گویند; بلکه گاه مردان، خود را به شکل زن در مى آورند! و هنگامى که به آنان تذکّر داده مى شود، به روایت «رُفِعَ القَلَمْ» استناد جسته، و مى گویند طبق این روایت، اعمال مذکور اشکالى ندارد. آیا این اعمال، جایز و موجب رضاى خدا و اهل بیت عصمت و طهارت است؟ در صورت عدم جواز، توجیه روایت رفع قلم چیست؟

 

پاسخ :

اوّلا: روایتى با عنوان رفع قلم در آن ایّام مخصوص، در منابع معتبر نداریم.

 

ثانیاً: بر فرض، چنین چیزى باشد (که نیست) مخالف کتاب و سنّت است، و چنین روایتى قابل پذیرفتن نیست، و حرام و گناه در هیچ زمانى مجاز نیست. همچنین سخنان رکیک و کارهاى زشت دیگر.

 

و ثالثاً: تولّى و تبرّى راههاى صحیحى دارد، نه این راههاى خلاف.

 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.