حکمت های اعلام ولایت امیر المومنین(ع)

 

۱- عدم  دغدغه خاطر مسلمانان بعداز انجام کامل مناسک حج و رسیدن به آرامش خاطر کافی برای طرح مسئله ولایت و جانشینی علی علیه السلام.

۲- پیشگیری از مخالفت احتمال بعضی منافقان و کج‌فهمان و جلوگیری از حرمت‌شکنی مسجدالحرام و کعبه توسط افراد هتاک و بی‌دین

۳- عدم گنجایش مسجدالحرام (با توجه به عدم توسعه در آن زمان) برای همه جمعیت حج‌گزاران.

۴- نفوذ کلام مطلوب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام وداع و خداحافظی و جدایی بین مولا و بنده و مرید و مراد و منطقه غدیر خم هنگامه وداع و به تعبیری شاهراه تعیین مسیر کاروان‌های حجاج و زمان و مکان آخرین وداع هزاران مسلمان شیفته و مرید پیامبر با مراد خودشان بود، از این‌رو لحظه‌ای حساس و حیاتی برای تکرار و بیان این نکته مهم و سرنوشت‌ساز یعنی خلافت و جانشینی امیرمؤمنان علی علیه السلام بود.

۵- حکمت و تدبیر اقتضا می‌کند گاهی برای بیان مطالب مهم و سرنوشت‌ساز، شرایط و فضایی متفاوت با شرایط و فضای عادی و تکراری را برگزید و انتخاب غدیر خم با شرایط خاص و منحصربه فرد خود برای ثبت آن به‌عنوان حادثه‌ای جدید و فراموش‌ناشدنی و برای همیشه تاریخ در اذهان مردم بود.

این واقعه توسط عده زیادی (110 نفر) از صحابه(21) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و هم‌چنین از 84 نفر از تابعین و 36 نفر از دانشمندان و تاریخ‌نگاران، نقل شده است. علامه امینی با مدارک و دلایل محکم از منابع معروف اسلامی (اهل‌سنت و شیعه)، در کتاب شریف الغدیر تمامی این نقل‌ها را آورده است…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.