تاریخچه قبر مطهر امیرالمومنین

دانستنیهای جالب عتبات عالیات عراق

(۲)تاریخچه جالب قبر حضرت علی(ع)

حضرت امیر(ع) بعد از ضربت شهادت به امام حسن(ع) وصیت کرد: مرا در خاک نجف دفن کن، اما برای حفظ جسد و مصونیت از شرارت بنی امیه و سایر دشمنان ولایت، باید قبر على مدتها مخفی و پنهان می ماندا به این جهت اضافه کرد پسرم چهار قبر در چهار مکان مختلف برای من حفر کن تا دشمنان قبرم را نشناسند و ! آنگاه افزود: ای فرزندان من شما بعد از تجهیز جسدم تنها عقب تابوت را بگیرید کاری به جلو تابوت نداشته باشید، ملائکه کمک میکنند هر کجا تابوت من ایستاد همانجا مرا دفن کنید!

شب ۲۱ رمضان چهلم هجرت جنازه علی از کوفه به سوی نجف حمل شد، ناگاه سریر او در خاک حرم فرود آمد. جای آن را حفر کردند قبری آماده پدیدار شد! در حاشیه قبر به خط سریانی، دستنویس نوح پیامبر به جسد علی خوش آمد گفت او نوشته بود؛

«بسم الله الرحمن الرحيم، هَذَا مَا حَفَرَهُ نُوحُ النَّبِيُّ لِعَلِيُّ وَصِي مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ قَبْلَ الطَّوفانِ بِسَبعماة»

به نام خداوند بخشنده و مهربان این قبر را نوح پیامبر هفتصد سال قبل از طوفان برای علی  جانشین محمد  آماده نمود، بدین ترتیب جسد مطهر مولا خاک پاک نجف را حرم ولایت کرد و میلیونها دل را به سوی خودجذب نمود.

مرقد مظلوم ،تاریخ مظلومانه به مدت ۹۳ سال از انظار عامه مردم پنهان بود جز خواص و فرزندان و ذراری آن سرور کسی از مدفن آن امام بزرگوار با خبر نبود! و گاه گاهی دور از چشم اغیار ائمه اطهار و خاندان ولایت مزار سرور عالمیان را زیارت میکردند

در احادیث آمده است حضرت امام صادق با برخی یاران خود به زیارت قبر جدش علی می شتافت، چندین مکان را زیارت میکرد سه جا نماز می خواند و در جواب پرسش اصحاب که این مکانها چه خصوصیتی دارد می فرمود:

اینجا قبر جدم علی است دیگری مکان رأس الحسین(ع) و سومی جای منبر و منزل قائم ما حضرت مهدی است .

وسائل الشیعه،ج۱۰،ص۳۰۹.

 ادامه دارد

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.