آداب و اعمال عید نوروز


دنباله اعمال وآداب عیدنوروز

۸-انتظار فرج :

امام صادق‏(علیه السلام) يَومُ النَّيروزِ هُوَ اليَومُ الَّذي يَظهَرُ فيهِ قائِمُنا أهلَ البَيتِ نوروز ، روز ظهور قائم ماست.


امام صادق‏ (علیه السلام) : ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا. هيچ نوروزي‏ نيست مگر آن‏كه ما در آن روز منتظر ظهور قائم آل‏محمّد(ص) هستيم ؛ چرا كه نوروز از روزهاي ما و شيعيان ما است.

۱۰-پرهیز از گناه :

امام علی (علیه السلام):كُلُّ يَومٍ لا يُعصَي ا… فيهِ فَهُوَ عِيدٌ هر روزی که در آن معصیت خدا نشود عید است.

۱۱-دعا: 
علامه مجلسى(ره) خواندن اين دعا را در نوروز مناسب دانسته است: «اللهم هذه سنه جديده و انت ملك قديم اسألك خيرها و خيرمافيها و اعوذبك من شرها و شرمافيها و استلفيك موونتها و شغلها يا ذالجلال و الاكرام »  بارالها اين سال نو است و تویی خدايى ازلى و قديم خير اين سال و خير آنچه را در اين سال پيش ‏آيد، از تو خواستارم و از شر اين سال و شرآنچه در اين سال پيش خواهد آمد، به تو پناه مى برم.
محدث قمى براى هنگام تحويل سال اين دعا را از برخى بزرگان نقل كرده است: یا مقلب القلوب  الی «يا محول الحول والاحوال حول حالنا الى احسن الحال».


۱۲-نماز عید 

شيخ طوسى(ره) فرموده است نماز ظهر و عصر روز نوروز را كه خواندى چهار ركعت نماز با دو سلام
(دو ركعت دو ركعت) میخوانى ركعت اول پس از حمد ده بار سوره قدر و ركعت دوم پس از حمد ده بار سوره كافرون و ركعت سوم پس از حمد ده بار سوره توحيد و ركعت چهارم پس از حمد ده بار سوره ناس و فلق و در پايان نماز، سجده شكر بجاآور و در آن دعاكن تا خداگناه 50 ساله ات را ببخشد .


۱۳-رفتن به زيارت اهل قبور در آغاز سال نو و تحويل سال حضور در كنار قبور شهدا از ديگر رسومات نوروز است.


گردش همراه با تفکر و عبرت پذیری و استفاده ی علمی و اخلاقی و پرهیز از اسراف و لغویات و گناه و خود داری از آلوده کردن جسم و روح و محیط در اسلام مورد تأکید و از نیازهای ضروری انسان ذکر شده است  پیامبر (صلی الله علیه وآله ) می فرماید: «به تفریح و بازی بپردازید؛ زیرا دوست ندارم در دین شما سخت گیری دیده شود»


علی (علیه السلام) در توضیح آیه ی قرآنی «در آن چه خدایت ارزانی داشته، سرای آخرت را بجوی و بهره ی خویش را از دنیا فراموش مکن» (سوره ی قصص، آیه 77)میگوید: «سلامتی ،نیرو، آسایش خاطر،جوانی و نشاط را فراموش مکن و با استفاده از این پنج خصلت آخرت را بجوی»


امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: «خداوندا! اگر برای ما فراغتی از کارهای دنیا مقدر کرده ای، پس آن را فرصتی همراه با سلامتی قرارده که در آن رنجی حاصل نشود تا اینکه فرشتگانی که به ثبت گناهان مأمورند با صحیفه ای خالی از گناه از پیش ما بروند و فرشتگان مأمور به نیکی ها، خوشحال از اعمالی که از ما نوشته اند، از نزد ما برگردند»
امام رضا (علیه السلام) می فرماید «به سیاحت بپردازید؛که هرگاه آب جاری شود مطبوع میشود و هرگاه متوقف شود آلوده می شود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.