موضوع: "ازدواج آسان"

ازدواج

بعضی از درس های مهمی که ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به انسان می آموزد.

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نکات بسیار آموزنده ای برای انسانها دارد که می توان در جهت سعادت و پیروی راستین اسلام آنها را در زندگی به کار برد.

اول مراحل انجام ازدواج بر مبنای صحیح و دوم ساده زیستی در تمام مراحل زندگی است. زیرا قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر ناشی از فرهنگ غیر اسلامی و ذهن های اشرافی و مادی گرا است همانند زنجیر به دست و پای جوانان پیچیده شده است و هر روز این غل و زنجیر بزرگتر و سنگین تر می شودتا اندازه ای که امکان هر نوع حرکت درست را از انسان سلب می کندو فساد مالی و نابسامانی های اخلاقی را افزایش می دهد. 

از نکات آموزنده دیگر این ازدواج می توان به کفو و همتا بودن، ملاک قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، خواستگاری بدون واسطه، سخت نگرفتن بر همدیگر، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و… اشاره کرد. به همین دلیل یک ازدواج با این خصوصیات ، پیوند آسمانی لقب می گیرد و رضات پروردگار و رسول خدا(ص) را کسب می کند.

آخرین همراه

 

امام على امير المؤمنين عليه السلام فرمود :


زمانى كه انسان آخرين روز زندگيش در دنيا و اولين روز از آخرت (يعنى روز مرگ) را مى بيند، مال و فرزندان و عملش در برابرش مجسّم مى شود. (در اين حال) انسان به مال رو مى كند و مى گويد :

سوگند به خدا، من در طلب تو حريص، و در صرف كردنت بخيل بودم. اكنون براى من چه مى كنى؟


مال پاسخ مى دهد: كفن خود را از من برگير.

 

آنگاه رو به فرزندانش كرده و مى گويد:

به خدا سوگند، من دوستدار شما و مدافع شما بودم. حال شما براى من چه مى كنيد؟


پاسخ مى دهند: ما تو را به گور مى سپاريم و در خاك پنهان مى سازيم.

در اين هنگام، رو به عمل خود مى كند و مى گويد: به خدا قسم، تو بر من بسيار سنگين بودى و رغبتى براى انجام دادن تو نداشتم، تو با من چه مى كنى؟


عمل پاسخ مى دهد: من در گور و در روز محشر با تو همراه و همنشين خواهم بود، تا هر دو با هم بر خداوند، عرضه شويم.

? منابع
من لایحضره الفقیه حديث ۳۷۰، ج ۱ ص ۱۳۷
گلچين صدوق (گزيده من لا يحضره الفقيه) ج ۱ ص ۱۲۹

قصد ازدواج داری!!!

قصد ازدواج داری!!!

⚜آیت اللہ بهجت( ره ):

قصد ازدواج دارے
ولےهنوز شرایطش بوجودنیومدہ؟!
پس در قنوت نمازت زیاد بگو؛

«ربنا هَب لَنامِن أَزواجِنا و ذُرِیّاتِنا قُرّةَ أَعیُنٍ وَاجْعَلْنالِلْمتّقین»

ازدواج مهمترین ، مراحل زندگی هرفرد

±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±

ازدواج از مهمترين مراحل زندگي هر فرد، محسوب مي شود .هديه الهي بر اين اقدام، رحمت و دوستي بين طرفين است[1]، که نگهداري صحيح آن، به رشد و بالندگيش مي انجامد.

اگر شُکر اين هديه خداوند صورت گيرد، شاهد افزايش آن بوده و اگر ناشکري شود و با آن درست عمل نشود، عذاب الهي را به دنبال دارد و در اين صورت، رحمت بين همسران به عذاب تبديل مي گردد[2].

بهترين و بالاترين شُکر با هم بودن است، تا علاوه برحفظ رحمت و عشق، تعميق و رشد آن را نتيجه دهد. اين باهم بودن در صورتي تحقق کامل مي يابد که هر دو همراهي حق را انتخاب کنند.

در ميان همه ازدواج ها، فقط يک ازدواج شاخص است و آن مربوط به زندگي مشترک حضرت عليّ عليه السّلام و حضرت فاطمه عليهاالسّلام مي باشد. چرا که هر دو معصوم و در اوج بندگي خدا بودند.

رفتار و گفتار معصوم نمونه و الگو براي بهترزيستن است. ازدواج کردن هم عملي است که بايد نمونه اش را در معصومين يافت و پيروي کرد و هيچ ازدواجي جز آن پيوند سراسر نور و برکت نمي تواند سرمشق باشد، چرا که فقط در اين مورد، هردو سراسر پاکي و طهارت هستند. همراهي حق براي آنها شاخص است چرا که هر دو به تمام معني پيرو رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم بودند. همراهي با پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم موجب رحمت بين انسان ها مي شود[3] و اين رحمت بين دو همسر، بسيار مهم است .

ازدواج مبارک آن دو عزيز عليهماالسّلام اتصال دو دريا است، که هر دريا هويت خود را دارد و دريافت و پيروي از نکات بسيار ارزشمند اين پيمان مي تواند زندگي سراسر حيات حقيقي را براي انسان ها به دنبال داشته باشد.

اگر قرار است در تمامي مشکلات و در طول زمان پيوند ازدواج مستحکم بوده و خدشه نپذيرد، راه آن بندگي خداست[4] که پاکان روزگار نمونه بارز آن بودند.

آنها در مقابل هم بزرگي نکردند، چرا که مومن در مقابل مومن فروتن است[5] و انجام اين موضوع توجه کامل به خواست طرف مقابل را مي طلبد.

آن ها با کمترين امکانات آغاز کردند و همان کمترين، دعاي پيامبر صلّي الله عليه و آله براي مبارک و برکت را بهمراه داشت[6].

مبارک است ازدواجي که برکت آن همه را در برگرفت. خدواند به عظمت اين ازدواج مقدس همگان را ياري رساند تا با نمونه قرار دادن آن دو گوهر هستي؛ راه صحيح را پيمايند.

حميد نيلفروشان

منابع:
[1].سوره روم آيه 21
[2].سوره ابراهيم آيه 7
[3].سوره فتح آيه 29
[4].سوره قريش
[5].سوره مائده آيه 54
[6].بحارالانوار جلد43 صفحه 130

±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±.±

گفته های ناب رهبری

گفته های ناب رهبری

زندگی به سبک مردم!!!

زندگی به سبک مردم!!!
زندگی به سبک مردم!!!

~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~

شش مانع بزرگ بر سر راه ازدواج آسان جوانان وجود دارد:

–> طلاق های روبه افزایش،
–> تربیت های ناقص خانوادگی که باعث شده جوانان در سنین لازم آماده ی ازدواج نشده باشند
–> از بین رفتن نگاه مقدس( معنوی) به ازدواج،
–> ملا ک های غیر منطقی همسر،
–> مهریه های سنگین و
–> تشریفات و تجملات در جهیزیه و عقد و عروسی .

~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~۰~