آرشیو برای: "مرداد 1396"

ناسزاگفتن کودک

✔️مواظب حرف زدنتان باشید.. درابتدا واقعا بامزه است وقتی که پشت پایتان به جایی میخورد و ناسزامیگویید،کوچولوی عزیز دوساله شمابطوراتفاقی میشنود ،بعدبالحنی کودکانه تکرار میکند . اما…… وقتی که همین کودک سه یاچهارساله شد آن کلمه را درمقابل دوستان… بیشتر »

بگوييد-نه- متشكرم

    ✅ قرار نيست همه خواسته‌هاي كودك‌تان را اجابت كنيد.   وقتي به شما پاستيل تعارف مي‌كند و ميل نداريد، به جاي اينكه از سر ترحم خودتان را مجبور به پاستيل خوردن بكنيد، با خنده بگوييد «نه، متشكرم».   با درست ادا كردن اين جمله به كودك‌تان ياد دهيد كه گفتن… بیشتر »

نوجوانان را دریابید...

  اگر درباره نوجوانمان این را بدانیم شاید کمتر با او درگیر شویم… پدر و مادر در حالی که به نوجوان خود استقلال و شخصیت می دهند، نباید بدون چون و چرا تسلیم خواشته های او شوند، بلکه باید با رفتاری هوشمندانه و و به آرامی با او برخورد کنند. بیشتر »

فاش كننده ى اسرار نباشيد...

  امیرالمومنین امام على عليه السلام: لا تَكونوا عُجُلاً مَذاييعَ؛ شتابگر فاش كننده [ى اسرار] نباشيد ? کافی، جلد ۲، صفحه ۲۲۵     پ.ن: تلگرام بلای جان … بیشتر »

نشانه های حسود

  ? امام صادق عليه ‏السلام: قالَ لُقْمانُ لاِءِبنِهِ: لِلْحاسِدِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: يَغْتابُ اِذا غابَ، وَ يَتَمَلَّقُ اِذا شَهِدَ وَ يَشْمِتُ بِالْمُصيبَةِ. لقمان به پسرش گفت: حسود، سه نشان دارد: 1ـ پشت سر غيبت مى‏ كند، 2ـ رو در رو، تملّق و چاپلوسى مى… بیشتر »

یک چیز از مرد زندگی خود انتظار داشته باشید

  شما باید یک چیز از مرد زندگی خود انتظار داشته باشید؛ اما این یک چیز زیبایی پول شهرت قدرت و مانند آن نیست؛ بلکه عشق و تواضع است. ? بنابراین دنبال مردی باشید که دریادل باشد و شما را دوست بدارد. ? میزان علاقه او را نسبت به خود و زندگی بسنجید؛ نه مقدار… بیشتر »

رهبری پدر

  کودک با استفاده از رهبری های پدر در راه و رسم درست گام می‌نهد و به تکمیل و تکامل خود می‌پردازد، احساس امنیت می‌کند و به زندگی دلگرم می‌شود. بیشتر »

آیا کودک لوس، نشانه های ویژه ای دارد؟

سوال: من نمی دانم که فرزند 4 ساله ام لوس شده است یا نه. آیا کودک لوس، نشانه های ویژه ای دارد؟ جواب: کودک لوس، چنین نشانه هایی دارد: 1. توقع توجه بیش از حد: کودک لوس انتظار دارد ( به ویژه در حضور دیگران) بیش از حد به او توجه شود. بکوشید زمانی که در این… بیشتر »

بی توجه به سخنان والدین

  سوال: پسری 8 ساله دارم که بسیار سر به هوا و به سخنان من بی ‏توجه است. آیا این حالت، به او لطمه می‏زند؟ جواب: بی ‏توجهی و سر به هوایی کودک در حد معمول، طبیعی است و اگر از حد معمول بگذرد، ممکن است به او لطمه ‏هایی وارد سازد و این لطمه‏ ها، اعتماد به نفس… بیشتر »

والدین و نوجوانان

✍️پدر و مادر در حالی که به نوجوان خود استقلال و شخصیت می دهند، نباید بدون چون و چرا تسلیم خواشته های او شوند، بلکه باید با رفتاری هوشمندانه و و به آرامی با او برخورد کنند. بیشتر »

در تشویق خسیس باشید!

  ✅ در تشویق خسیس باشید. تشویق بی حساب و کتاب، خطرناک است. دائم تشویق کلامی نکنید ? کودک نمی تواند این تمجیدها را با واقعیتها، جایگاه اجتماعی، توانایی ها و استعدادهایش وفق دهد. بیشتر »

درخواست کردن از کودکان!!

  والد از کودک می‌خواهد؛ کاری را در همان لحظه انجام دهد!! و کودک یا آنرا به تعویق می‌اندازد یا اصلا انجام نمی‌دهد. و والد این‌بار با صدایی بلندتر آنرا تکرار می‌کند و ممکن است عصبانی شده و تند و پرخاشگرانه باشد. در این فرآیند کودک یاد می‌گیرد _ تا زمانی… بیشتر »

کم خرد ودل نگران!

امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ یَزَلْ ناقِصَ العَیْشِ زائِلَ الْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ، فَاَوَّلُّها: صِحَّةُ البَدَنِ وَ الثّانیَةُ: اَلاَْمْنُ وَ الثّالِثَةُ: اَلسَّعَةُ فِی الرِّزْقِ، وَ… بیشتر »

در کمین اجل!

 امیرالمومنین امام علی عليه ‏السلام: ما أنزَلَ المَوتَ حَقَّ مَنزِلَتِهِ مَن عَدَّ غَداً مِن أجَلِهِ؛   آن كه فردا را از عمر خويش بشمارد، [پدیده] مرگ را به گونه واقعی نمی‌شناسد.   ? اصول كافى: ج3، ص259،ح۳۰ بیشتر »

...

زنـــدگي زیباست یک روز یک ساعت یک دقیقه هرگز باز نمیگردد پس لطفا از جنگ بپرهیز از خشم دوری کن عاشقانه حرف بزن روزتون لبریز از اتفاقهای قشنگ بیشتر »

تماشای تلویزیون

  سؤال: “دختری ۵ ساله‌ام مدّتی است که موقع تلویزیون دیدن خیلی به تلویزیون نزدیک می‌شود و حالا که بعد از یک‌مدّتی به او می‌گویم «بیا عقب بشین و تلویزیون ببین» قبول نمی‌کند. می‌ایستد نزدیک خود میز تلویزیون و تلویزیون را در فاصله‌ی خیلی کوتاهی (یعنی… بیشتر »

علت بیشتر نگرانی و اضطراب کودکان ترس از جهان بیرونی است

 علت بیشتر نگرانی و اضطراب کودکان ترس از جهان بیرونی است٬ جهانی که کودک خود را در برابر آن ناتوان می بیند. «بازی» با ایجاد تصور قدرت و توانایی مهار کردن دنیای بیرونی٬ اضطراب کودک را کاهش می دهد. کودک در خلال بازی٬ دنیای گسترده و فراتر از حد ظرفیت خود را… بیشتر »

پرورش هوش هیجانی

یکی از راهکارهای پرورش هوش هیجانی که والدین می توانند به راحتی در منزل به کار گیرند: تلویزیون را روشن کنید و صدای آن را قطع کنید. از کودک بخواهید احساسات شخصیت های مختلف را بیان کنند. در مورد اینکه چگونه زبان بدن و چهره می تواند سرنخ باشد، با او صحبت… بیشتر »

چگونه فرزند باهوش تری تربیت کنیم

بهترین زمان آموختن انواع دانستنیها و تحریک توانایی های اساسی کودک، دوران شش ساله اول زندگی تا قبل از رفتن به دبستان است. آموزش قبل از دبستان عبارت از این است که اطلاعاتی در اختیار فرزندتان بگذارید که مغز در حال رشد کودک، به آن نیاز دارد تا او در اولین… بیشتر »

دیدگاه

زن و مرد جواني به محله جديدي اسبا‌ب‌كشي كردند. روز بعد ضمن صرف صبحانه، زن متوجه شد كه همسايه‌اش درحال آويزان كردن رخت‌هاي شسته است و گفت:«لباسها چندان تميز نيست. انگار نميداند چطور لباس بشويد. احتمالآ بايد پودر لباس‌شويي بهتري بخرد.» همسرش نگاهي كرد اما… بیشتر »

,گناهان کبیره کدامند؟

عبید بن زراره می‏گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: گناهان کبیره کدام اند؟ آن حضرت فرمود: گناهان کبیره در نوشتار امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام هفت چیز است؛ «کفر به خداوند، کشتن انسان، عاق پدر و مادر شدن، ربا گرفتن، خوردن مال یتیم به ناحق، فرار… بیشتر »

شادی والدین چه تأثیری بر کودک دارد؟

   شادي پدر و مادر مخصوصا مادر تاثير زيادي در روحيات كودك دارد.  گفتن نگرانيها، قرضها، بيماريها، مشكلات، بي پولي خستگي و … جلوي كودك ممنوع   ❎ كودك نبايد نگران اين باشد كه هر لحظه ممكن است پدر يا مادرش را از دست بدهد يا نگران قحطي و بي پولي باشد… بیشتر »

سگ را زیباتر از همسرت خواهی دید اگر....

جوانی به حکیمی گفت: وقتی همسرم را انتخاب کردم، در نظرم طوری بود که گویا خداوند مانندش را در دنیا نیافریده است. وقتی نامزد شدیم، بسیاری را دیدم که مثل او بودند! وقتی ازدواج کردیم، خیلی‌ها را از او زیباتر یافتم! چند سالی را که را با هم زندگی کردیم،… بیشتر »

سخنان حكمت آميز و زيبا

    امیرمومنان علی(علیه السلام): اين دل ها همانند تن ها، خسته مى شوند. براى رفع آن به سخنان حكمت آميز و زيبا رو بیاورید. نهج البلاغه،‌حکمت 197 بیشتر »

چگونه به بچه ها عشق بورزیم؟

1- حضورتان را در کنار بچه ها از طریق مختلف نشان دهید: با آنها بخندید، در خوشی هایشان با آنها شریک شوید، با آنها آواز بخوانید و شادی کنید. 2- بگذارید به همنوعان خود عشق بی قید و شرط بورزند و نظر و عقیده شان را در هر مورد جویا شوید. 3- ندای قلب آنها را… بیشتر »

ترس از تاریکی کودک

    یکی از روش‌های موثر برای از بین بردن ترس از تاریکی در کودکان، بازی چراغ قوه است.   این بازی بهتر است در شب انجام شود، برای شروع لامپ‌های یک اتاق را خاموش کرده و ابتدا خودتان در اتاق تاریک پنهان شوید، کودک با استفاده از چراغ قوه باید شما را که در… بیشتر »

"كودكان را تنبيه رواني نكنيد"

  آنچه كودكان را بيش از تنبيه بدني آزار مي‌دهد، تنبيه رواني است.   به كار بردن كلماتي كه به سرعت از دهان خارج مي‌شود، چنان اثر مخربي در شخصيت كودك به جا مي‌گذارد كه آثار آن به صورت صدمات عاطفي و عدم اعتماد به نفس در كودك بروز مي‌كنند.   جملات گزنده به… بیشتر »

ساعتی 19طلاق داریم...

” ساعتی 19طلاق داریم؛چون…”   ?برخی برای حل مشکل بی مسئولیتی پسرشون، براش زن میگیرن. ?بعضی ها فکر میکنن ازدواج مثل رابطه دوست پسری یا دوست دختریه. ?برخی برای فرار از خونه پدری به اولین خواستگار، بله میگن. ?فاصله آشنایی تا عروسی بعضی ،… بیشتر »

کتاب بخوونیم...

    بر اساس آمارهای رسمی، میزان خرید و فروش یک سال کتاب در کشورمان برابر است با میزان خرید و فروش یک روز لوازم آرایشی.! همین … غصه ام میگیره این مطالب رو می بینم کاش بیدار بشیم … بیشتر »

محاسبه نفس

  ? امیرالمومنین امام علی عليه ‏السلام: مَن حاسَبَ نفسَهُ وقَفَ على عُيوبِهِ، وأحاطَ بذُنوبِهِ، واسْتَقالَ الذُّنوبَ، وأصْلَحَ العُيوبَ؛ هر كه به محاسبه نفْس خود پردازد به عيب‌هايش آگاه شود و به گناهانش پى ببرد و گناهان را جبران كند و عيب‌ها را برطرف… بیشتر »

زیارت مختصر امام رضا علیه‌السلام

    ✅ بیست و سوم ذیقعده روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام   سیدبن‌طاووس در کتاب اقبال‌الاعمال می‌نویسد: «در برخی از کتب اصحاب دیدم که زیارت امام رضا علیه‌السلام، از دور یا نزدیک در روز بیست‌وسوم ذی‌قعده مستحب است».   ✅ زیارت مختصر امام رضا علیه‌السلام:… بیشتر »

قیامت

  خیلیا میگن قیامت چیه؟! بهشت و جهنمی در کار نیست این کلیپ را حتما ببینید و برای دوستانتان ارسال کنید بیشتر »

ادب و نزاکت

      فرزندم رفتارهای بدی در خانه دارد.او با ما و خواهر و برادرش بی ادبی می کند و ….   ✅راه حلها:   1- مراقب باشید کسی در خانه به رفتارهای بد او نخندد. خندیدن باعث تشویق فرزند شما شده تا رفتار بد خود را منبع شوخی و سرگرمی بداند.   2-بشدت از این… بیشتر »

خوش اخلاقی

آداب حمام کردن

  حمام باید نه بسیار گرم باشد که بدن را تحلیل برد و سست گرداند و نه چندان سرد که عرق نیاورد. ❌ بلکه بهتر است به حد اعتدال باشد تا بدن عرق کند. ‼️ ناشتا حمام رفتن پوست را خشک می کند. ‼️ با شکم پر حمام کردن بدن را گرم و به علت جذب غذا به ظاهر بدن، موجب… بیشتر »

سلام مان بوی نیاز ندهد...

    یکی از بزرگان میگفت: ما یک گاریچی در محلمان بود، که نفت می برد و به او عمو نفتی می گفتند. یک روز مرا دید و گفت: سلام. ببخشید خانه تان را گازکشی کرده اید!؟ گفتم: بله! گفت: فهمیدم. چون سلام هایت تغییر کرده است! من تعجب کردم، گفتم: یعنی چه!؟ گفت: قبل… بیشتر »

خدمت

بیش از همه، شما موظفید که هوای همسرتون رو داشته باشید و قربون صدقه اش بروید، بیش از همکارتون در اداره، بیش از زن همسایه و حتی بیشتر از پدر و مادرتان هوای همسرتان را داشته باشید.   زیرا آبرو و پول و اعصاب و همه چیزتان در دست اوست.پس از نادانی هست که… بیشتر »

چگونه دل بستگان به دنیا از خواب غفلت بیدار می شوند؟

    قالَ علی(ع) يَا أَسْرَى الرَّغْبَةِ [اقْصُرُوا] أَقْصِرُوا فَإِنَّ الْمُعَرِّجَ عَلَى الدُّنْيَا لَا يَرُوعُهُ مِنْهَا إِلَّا صَرِيفُ أَنْيَابِ الْحِدْثَانِ أَيُّهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا [عَنْ‏] مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ… بیشتر »

دوست داشته باشیم...

    در خانه ای که آدم ها یکدیگر را دوست ندارند، بچه ها نمی توانند بزرگ شوند!شاید قد بکشند، اما بال و پر نخواهند گرفت…! بیشتر »

مهمترین عامل تربیت فرزندان

  والدینی که از بدرفتاری فرزندشان ناراحتند، باید رفتار خودشان را اصلاح کنند. شاید آنچنان که باید نتوانسته‌اند الگوی “مبارزه با نفس"برای فرزند خود باشند. همین یک عامل کافی است تا تمام تدابیر تربیتی بی‌تاثیر شود و فرزند را به بی‌دینی و بی‌اخلاقی سوق… بیشتر »

واکس صلواتی....

  بعضیا چه دل بزرگی دارند و چقدر ثروتمندند … به حال خودم افسوس خوردم… بیشتر »

تربیت_فرزند / یک سنت خوب/ آمرزش پدر و مادر ...

تربیت گام به گام کودک ?هنگامی که کودک به سه سالگی رسید لا اله الا اللّه را به او بیاموزید و او را رها کنید (همین مقدار کافی است). ?وقتی هفت ماه دیگر گذشت محمد رسول اللّه (صلی الله علیه وآله) را به او آموزش دهید و سپس او را رها کنید ?آن گاه که چهار ساله… بیشتر »

راز شوخ‌طبعیِ مؤمن چیست؟

اینکه فرموده‌اند : «مؤمن اهل شوخی و مزاح است» (تحف‌العقول/49) معنایش این نیست که مؤمن سعی می‌کند با شوخی کردن، نشاط پیدا کند؛ بلکه چون درونش لبریز از نشاط عمیق است، این نشاط مدام سرریز می‌شود و به‌صورت شوخی و مزاح بروز می‌کند. ?نه اینکه مؤمن بخواهد مدام… بیشتر »

...

    سنگريزه” ريز است و ناچيز … اما اگر در جوراب ياکفش باشد ، ما را از راه رفتن باز مي‌دارد!!! در زندگي هم ؛ بعضي مسائل ريزاند و ناچيز … امامانع حرکت بسمت خوبي ها و آرامش ما ميشوند!!!   کم احترامي يا نامهرباني به والدين ؛ نگاه تحقيرآميز… بیشتر »

زن زیبا همسر مرد زاهد شد

مرد بسیار قانع بود و زن تحمل این همه ساده زیستی را نداشت روزی تاب و توان زن به سر رسید و با عصبانیت رو به مرد گفت: حالا که به خواسته های من توجه نمی کنی، خود به کوچه و برزن می روم تا همگان بدانند که تو چه زنی داری و چگونه به او بی توجهی می کنی… من… بیشتر »

وظیفه صاحبان نعمت

امام رضا علیه السلام: صاحِبُ النِّعمَةِ يَجِبُ أن يُوَسِّعَ عَلى عِيالِهِ؛   بر صاحب نعمت واجب است كه به نانخورَش گشايش رساند.   ? گزیده تحف العقول، ح۲۳۳ بیشتر »

روز چپ دست ها مبارک

  روز جهانی باهوش ترین، خلاق ترین، هنرمند ترین اقلیت جهان کسانی که قلبشون به قلمشون نزدیکتره مبارک باد ❤️"13 آگوست روز جهانی چپ دست ها"❤️ بیشتر »

تعریف‌هایتان را واقعی کنید ...

  ✅ تعریف‌هایتان را واقعی کنید … ? اگر فرزند شما نقاشی کشیده که زیبا نیست، او را با گفتن این جمله که آفرین پسر هنرمندم تشویق نکنید. اگر واقعاً زیباست هنر او را ستایش کنید اما اگر نه به نکات مثبت آن اشاره کنید. مثلاً چه رنگ سبز زیبایی استفاده کردی… بیشتر »

ضایع نکردن حق یک مورچه

? یک روز جناب میرزا تشریف آوردند و مقداری سبزی خریداری نمودند.   ? پس از نیم ساعت دیدم ایشان سبزی به دست به طرف مغازه‌ام می‌آیند، خیلی ناراحت شدم زیرا با خود فکر کردم که شاید سبزی‌ها خراب بوده و آقا پس آوردند.   ? خیلی خجالت کشیدم و در فکر بودم که چه… بیشتر »

تکذیبیه

❌تکذیبیه مطلب منتسب به آیت الله بهجت؛ ❓سؤال: با سلام؛ آیا این مطلب صحت دارد: «آیت‌الله بهجت می‌فرمودند چهل روز مانده به محرم چله گناه نکردن بگیرید تا سوز دل و اشک چشمتان برای سیدالشهدا فراوان شود»؟   جواب: باسمه‌تعالی ✅ آیت‌الله بهجت قدس‌سره می‌فرمودند:… بیشتر »

قِلِقِ همسر

✍️دنبال قلق همسرت باش. برای یافتن قلق همسر توصیه های زیر را دارم. 1-بهترین راهنما این است که به حرف های همسر خود با دقت گوش بدهید و ببینید او چه می خواهد و چه حرف هایی را مدام تکرار می کند. حتی می توانید حرف های او را ضبط کنید و بارها گوش کنید. قلق… بیشتر »

تربیت فرزند در اسلام(تأثير تقواي مادر بر فرزند)

?شيخ مفيد رحمه‌الله عليه در خواب ديد: حضرت فاطمه زهرا عليها سلام در حالی كه دست حسن ـ عليه السّلام ـ و حسين ـ عليه السّلام ـ را دست داشت آمد و رو به او فرمود: «يا شيخ، به اين دو كودك، فقه را تعليم بده.»   ?شيخ مفيد از خواب بيدار شد. تعجب كرد از اين كه… بیشتر »

تکنیک فرزند پروری(اشتباهات را نادیده بگیریم)

‍ چشم_پوشی(مهم) ✍راه حل برخی از اشتباهات کودکان، نادیده گرفتن آن اشتباه است. ?زیرا گاهی مچ گیری والدین باعث میشود که کودک حساس شده،و مشکلش را ادامه دهد. ?یا گاهی مچ گیری باعث میشود قبح آن اشتباه بریزد،و کودک به راحتی در حضور والدین اشتباهش تکرار کند.… بیشتر »

بچه لوس

چه کنیم فرزندانمان لوس نشوند؟ ۱- وقتی مشکلات زندگی دیگر جایی را برای تحمل نق زدنهای بچه باقی نمی گذارد ترجیح می دهیم هر چه میخواهد فوراً برایش مهیا کنیم تا غائله بخوابد. گاهی هم به یاد محرومیتهای دوران کودکی خودمان تصمیم می گیریم بهشت را برای فرزندمان… بیشتر »

فرزندان خود را زیاد ببوسید

  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:   اَکثِرُوا مِن قُبلَةِ اَولادِکُم فَاِنَّ لَکُم بِکلِّ قُبلَةٍ دَرَجَةٌ فِی الجَنَّةِ ما بَیْنَ کُلِّ دَرَجَةٍ خَمسُ مِأَةِ عامٍ.   ★فرزندان خود را زیاد ببوسید؛ زیرا با هر بوسه، برای شما مقام و مرتبه ای در… بیشتر »

جمعه و انتظار...

  دل هوای روی ماه یار دارد جمعه‌ها دل هوای دیدن دلدار دارد جمعه‌ها صبح جمعه چشم در راهیم ما ای عاشقان یار با ما وعده دیدار دارد جمعه ها ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ بیشتر »

مراقب باشیم!

  ? فرزندپروری مسابقه نیست. ? فرزندپروری رقابت با دیگران نیست. ? فرزندپروری مطابق مد روز عمل کردن نیست. ? فرزندپروری، عروسک سخنگو برای مجالس تربیت کردن نیست. ? مراقب باشید، عاقلانه، آگاهانه و با شناخت فرزندتان، برای او برنامه‌ریزی تربیتی داشته باشید. بیشتر »

طرح مسائل دینی با نوجوانان

  ✍هنگام طرح مسائل دینی با نوجوانان، تعصب های شخصی خود را کنترل و در بحث های دو طرفه، وقار و آرامش خود را حفظ کنید. به طور قطع، در یک فضای آرام و متعادل و به دور از مقاومت و تعصب، پیام ها نافذتر و دل نشین تر است. بیشتر »

داستان کوتاه پند آموز

 داستان کوتاه پند آموز یکی از روزها، پادشاه سه وزیرش را فراخواند و از آنها درخواست کرد کار عجیبی انجام دهند ، از هر وزیر خواست تا کیسه ای برداشته و به باغ قصر برود و اینکه این کیسه ها را برای پادشاه با میوه ها و محصولات تازه پر کنند. همچنین از آنها… بیشتر »

مادر

مادری را پرسیدند: «کدامیک از فرزندان خود را بیش از دیگری دوست میداری؟ مادر گفت؛ غایب آنها را تا وقتی که بازگردد بیمار آنها را تا وقتی که خوب شود کوچکترین آنها را تا وقتی که بزرگ شود و همهٔ آنها را تاوقتی که زنده هستم دوست دارم.!!! قدر این گوهر نایاب و… بیشتر »

گنج‌های بهشت

 گنج‌های بهشت ?امام‌صادق‌عليه‌السلام: ?ثَلَاثَةٌ إِنْ يَعْلَمْهُنَّ الْمُؤْمِنُ كَانَتْ زِيَادَةً فِي عُمُرِهِ وَ بَقَاءَ النِّعْمَةِ عَلَيْهِ… تَطْوِيلُهُ فِي رُكُوعِهِ وَ سُجُودِهِ فِي صَلَاتِهِ وتَطْوِيلُهُ لِجُلُوسِهِ عَلَى طَعَامِهِ إِذَا… بیشتر »

روش ارشاد و هدایت

روش ارشاد و هدایت: روزی امام حسن مجتبی صلوات الله علیه به همراه برادرش، حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام از محلّی عبور می کردند، پیرمردی را دیدند که وضو می گرفت؛ ولی وضویش را صحیح انجام نمی داد. وقتی کنار پیرمرد آمدند، امام حسن علیه السلام خطاب به… بیشتر »

فرق بين عقل و ادب

  فرق بين عقل و ادب بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ ابوهاشم (كه يكي از فقهاي اسلام در عصر امام رضا (ع) و امام جواد (ع) … بود) مي گويد: در محضر حضرت رضا (ع) بويدم و افرادي نيز در آنجا بودند، سخن از عقل و ادب (نيروي انديشه و اخلاق اسلامي) به ميان… بیشتر »

تکنیک فرزند پروری(انواع دروغ‌گويي در كودكان)

  انواع دروغ‌گويي در كودكان ✳️دروغ براي جلب توجه ? زماني كه كودك، توجه مثبت دیگر افراد مانند هم‌سن‌وسالان و به‌خصوص مادر و پدر خود را دريافت نمي‌كند، با دروغ‌گويي و بزرگ جلوه‌دادن خود، سعي در جلب اين توجه خواهد كرد. فراموش نكنيد كه براي کودکان، گرفتن و… بیشتر »

قانون زندگی

یک روز پسر 3 ساله‌ی من درس عجیبی بهم داد. با مداد شمعی نصف مبل کرم‌رنگ نشیمن رو سیاه کرده بود. وقتی متوجه شدم صداش کردم و با تظاهر به ناراحتی گفتم: “عزیزم من اینجا چیزهای ناراحت‌کننده‌ای می‌بینم. به نظرت باید چکار کنم؟” خیلی خونسرد سری تکون… بیشتر »

خوردن شکلات شیرینی

هنگامی که معده کودک خالی است، اگر به جای غذای سالم و کافی (پروتئین دار)، شکلات و شیرینی? به کودک بدهید، سبب بالا رفتن سریا و ناگهانی قندخون او می گردد. بیشتر »

تکنیک های فرزند پروری(تغافل)

تغافل در خیلی از موارد کارهای بد بچه ها را باید نادیده گرفت و تغافل کرد. همین کار باعث می شود کودک آن کار را خود به خود رها کند. بیشتر »

مال حلال

مال حلال ? پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: العِبَادَةُ مَعَ أکلِ الحَرََامِ كَالبِنَاءِ عَلیَ الرَّمل؛ عبادت همراه با لقمۀ حرام همچون ساختمانی است که بر ماسه بنا شده باشد. ? بحار الأنوار، ج 84، ص 258 بیشتر »

حرف بد وفضولی

حرف بد وفضولی سوال: سلام خسته نباشید دخترم 2سالشه بسیار فضول وشلوغکاره بیشتر اوقات حرفای زشتی که از پسرعمه اش یاد گرفته رو تکرار میکنه اوایل بی توجهی میکردیم شاید فراموش کنه که اینکار اصلا موثر نبود اتفاقا بیشتر تکرار میکرد که مجبور به تنبیهش شدم .ولی… بیشتر »

خربزه بخورید...

✅پیامبر صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله : عَلَیْکُمْ بِالبِطّیخِ، فَاِنَّ فیهِ عَشْرَ خِصالٍ: هُوَ طَعامٌ وَ شَرابٌ وَ اُشْنانٌ وَ رَیحانٌ وَ یَغْسِلُ الْمَثانَةَ وَ یَغْسِلُ الْبَطْنَ وَ یَکْثِرُ ماءَ الظَّهْرِ وَ یَزیدُ فِى الْجماعِ وَ یَقْطَعُ البُرودَةَ وَ… بیشتر »

عشق واقعی

  ? برای مردها عشق واقعی، مستلزم تغییر ندادن است. وقتی مرد دختر مورد علاقه‌اش را برای ازدواج انتخاب می‌کند، دریچه‌های دلش را به روی او می‌گشاید و زن را به همان شکلی که هست دوست می‌دارد و به او عشق می‌ورزد. ? مرد انتظار دارد که زن نیز به همین شکل رفتار… بیشتر »

نشانه خردمند

  سه نشانه ی خردمندان: سکوت ، موقعی که ابلهان سخن می گویند، اندیشه، موقعی که دیگران خیال می کنند، عمل ، موقعی که تن پروران در خوابند. بیشتر »

خدایا...

خدا به موسی (ع) فرمود :   ای موسی!من سه کار برای تو انجام می دهم تو نیز در مقابل سه عمل انجام ده. وی عرض کرد :آنها چیستند؟   ?خداوند فرمود من نعمت های بی منت به تو می دهم تو هم اگر به کسی چیزی دادی منت مگذار. ? من عذر و توبه تورا می پذیرم هرچند نافرمانی… بیشتر »

نيازهاي رواني كودكان

☘️ با آنها وقت بگذرانيد، ☘️ به آنها عشق بدهيد، ☘️ به آنها اجازه بدهيد، ☘️ آنها را تشويق كنيد، ☘️ شخصيت و احساسات آنها را بپذيريد و تاييد كنيد بیشتر »

تکنیک فرزند پروری

کنترل همیشگی فضاى روانى لازم براى اتکا به خود را در اختیار فرزندتان قرار دهید. وسوسه کنترل همیشگی او را در خودتان مهار کنید.   تربیت چند بعدی ✍️تربیت هرگز در یک بعد متمرکز نمی شود، بلکه همواره جنبه های عقلانی، عاطفی، اخلاقی، اجتماعی، جسمی و علمی، در… بیشتر »

چند نکته درمورد اذیت و آزار مردم

    ? آزار واذیت مردم،یکی از گناهان کبیره است. ❇️ پیامبر اکرم فرمود : ( مَن آذی مُؤمِنَاً فَقد آذانِی ) کسیکه مومنی را اذیت کند مانند این است که ،من را اذیت کرده .   ? آزار دیگران چندین شکل دارد:   1⃣ گاهی توسط زبان  است (اهانت کردن– مزاحمت تلفنی… بیشتر »

آیا میدانید آرزوهای محالی که در قرآن ذکر شده اند کدامند؟

☑️ ای کاش من خاک بودم. “نبا 40″   ☑️ ای کاش پیشاپیش چیزی می فرستادم. “فجر 24″   ☑️ ای کاش نامه مرا به دست من نداده بودند. “حاقه 25″   ☑️ ای کاش فلان را دوست نمی گرفتم. “فرقان 28″   ☑️ ای کاش خدا را اطاعت… بیشتر »

کودک خجالتی و تکنیک جرات مندی

    ✍️اگر کودکتان کمرو وخجالتی است، از فعالیتهای انفرادی او بکاهید و او را بسمت فعالیتهای جمعی هدایت کنید. تلویزیون، تبلت و رایانه نمی تواند روابط اجتماعی کودک شما را به طریق درست تقویت کند. ? روش های آموزش تکنيک های ” جرأت مندی ” به کودکان… بیشتر »

آسایش

  ? امام صادق علیه السلام: أروَحُ الرُّوحِ اليَأسُ عَنِ النّاسِ؛ خوش‏ترين آسايش، نوميدى از مردم است.   ? مشكاة الأنوار، ص 324 بیشتر »

م‍ؤلفه‌های مهم در کاهش مشکلات مذهبی نوجوانان

    م‍ؤلفه‌های مهم در کاهش مشکلات مذهبی نوجوانان?   ? محبوبیت والدین در خانواده: قطعاً وقتی والدین در منزل دارای محبوبیت کافی باشند، تأثیر گفتار و رفتارشان بر روی فرزندان بیشتر خواهد بود.   ? روابط والدین در خانواده: چنانچه والدین رفتارهای منطقی، صحیح،… بیشتر »

⛔️ ببخشید چند لحظه ⛔️

واحد اندازه گیری کتاب خواندن، تعداد صفحه یا دقیقه در روز نیست. بلکه مقدار تغییری است که در شناخت از هویت خودمان و یا ماهیت جهان اطرافمان ایجاد شده است. بیشتر »

بلیت دوسره مادام و دختران به مشهدالرضا

    ? وارد خانه که شدم «مادام» کنار مریم - همسرم - نشسته بود و یک کاسه آش هم وسط بود. با خنده گفتم: مریم! برای مادام چه آشی پخته‌ای؟! گفت: آش را خود مادام پخته و یک کاسه هم برای ما آورده است.   ? مادام محمودیان همسایه دیواربه‌دیوار ما در کوچه شهید «ویگن… بیشتر »

لاتحزن

  ? امیرالمومنین امام على عليه السلام: نِعمَ الطّارِدُ لِلهَمِّ الاِتِّكالُ عَلَى القَدَرِ؛ نيكوترين برطرف كننده اندوه، تكيه بر تقدير [الهى] است.   ? عيون الحكم والمواعظ ص 493 بیشتر »

آخوند به مثابه یک آدم

يکي از دوستان مي‌گفت: براي تبليغ به منطقه ای - روستایی - در يکي از استان‌ها رفته بودم وقتي آنجا رسيدم، با يکي از اهالي رفتيم به طرف خانه‌ي شخصی که قرار بود در مدت دهه‌ي محرم ميزبانم باشد، بالاخره رسيديم. زنگ در بزرگ گاراژي خانه را زديم. پسر نوجواني در… بیشتر »

غلام و ارباب بلخی

شیخ صدوق( رحمه الله علیه)نقل می کند:مردى از اهل بلخ با غلام خود به قصد زیارت حضرت رضا(علیه السلام) حرکت کرد تا به مشهد مقدس مشرف شدند و در حرم مطهر مشغول زیارت شوند و بعد از فراغ از زیارت شخص بلخى به جانب سر مقدس امام هشتم(عليه السلام ) مشغول نماز شد و… بیشتر »

جمعه و انتظار...

      آقا ببخش، بس که سَرَم گرم زندگیست کمتر دلم برای شما تنگ می شود… ? تعجیل در ظهور گل نرگس صلوات ? ★ اللهم صلی علی محمد و آل محمد ★ بیشتر »

مشغله والدین-رایانه وتلویزیون-

  ✍متأسفانه برخی والدین به جهت مشغله های فراوان از بازی با فرزند خود باز می مانند و گمان میکنند که اسباب بازی ها و وسایل الکترونیکی(سگا، پلی استیشن، سوی ، رایانه و…) جای خالی آنان را پر میکند.   ✍کم حوصلگی و پرخاشگری یکی از عوارض بازی های رایانه… بیشتر »

فرزند و رایانه

✍مراقب باشيد كه استفاده از رايانه بخش عمده اي از وقت و زندگي فرزند جوانتان را نگيرد تا او را از داشتن زندگي فعال و اجتماعي بازدارد. و به فردي منزوي و محروم از حضور در جمع همسالان تبديل كند. بیشتر »

حدیث رضوی

   ———- ولادت امام رضا (ع) مبارک باد ———- ✅ مشهور است که امام رضا علیه السلام در پنج شنبه یا جمعه ۱۱ ذی القعده سال ۱۴۸ قمری در مدینه متولد شد. ولادت امام رضا علیه السلام بعد از شهادت امام صادق واقع شد و یکی از آرزوهای… بیشتر »

زنگار دل پاک کن

آیت الله مجتهدی (ره): روزی در حرم امام رضا(ع)جوانی نزد من آمد وپرسید: اگر بخواهم زنگار دلم را پاک کنم باید چه کنم؟ گفتم دوکار: ①قرائت قرآن در سحر ②بسیار استغفار کردن بیشتر »

یارضاتولدت مبارک

‍ ? کاش بودم یک کبوتر، در خراسان می‌پریدم ? دل برایت تنگ می‌شد، بر حضورت می‌رسیدم ? عطر تو پر کرده عالم، چون گل باغ خدائی ?کاش یک پروانه بودم، در جوارت می‌پریدم ? کاشکی بودم غباری، زیر پای زائرینت ? میزبان، بهر رضایت، نازشان را می‌کشیدم ? ای رضای قلب… بیشتر »

اين همه "ياربّ" گفته اي، چه فايده داشته است!؟

 استاد فاطمی نیا ? مولوي تمثيل آورده است كه فردي نشسته بود و “ياربّ” ميگفت. شيطان براو ظاهر ميشود وميگويد: تابه حال اين همه “ياربّ” گفته اي، چه فايده داشته است!؟ مرد دلش شکست و از دعا کردن منصرف شد و خوابيد. شب كسي به خواب او آمد… بیشتر »

پدر، من به این نتیجه رسیده ام که مدرسه به درد من نمی خورد!!

  راستی اگر روزی فرزندتان در برابرتان قرار گرفت و گفت: «پدر، من به این نتیجه رسیده ام که مدرسه به درد من نمی خورد» چه واکنشی نشان می دهید؟   اگر بدون این که مشکل او را ریشه یابی کنید، صرفا بر حسب عقاید، اندیشه ها و عواطف خویش فریاد بزنید: «چی، منظورت… بیشتر »

شروع آموزش مالی به کودکان با پول توجیبی!

  -والدين بايد ابتدا پول تو جيبي را روزانه، سپس هفتگي، بعد هر پانزده روز يكبار و در آخر، ابتداي هر ماه به كودك پرداخت نمايند. - هر سال در روز بعد جشن تولد كودك، اين پول را افزايش دهيد و مثل شيوه بالا پيش برويد. - كودك اين حق را دارد كه خود، براي خرج… بیشتر »

اگر قرار است کودکتان مدتی در خانه تنها بماند

  ✅ کودکان به علت فطرت پاک و همچنین تجربه اندکی که دارند، خیلی زود به همه چیز و همه کس اعتماد می‌کنند به صورتی که اگر آموزش درست و منطقی به آن‌ها داده نشود ممکن است در معرض آسیب‌های جدی و حتی خطرناکی قرار بگیرند.   اگر قرار است کودکتان مدتی در خانه تنها… بیشتر »

سنگریزه ها را دریاب!

  یک سنگریزه در کفش، گاه تو را از حرکت باز مےدارد سنگریزه‌ها ‌را ‌دریاب❗️ یک نگاه نامهربانانه به پدر، به مادر گاه کار همان سنگریزه رامےکند. بیشتر »

کنار عبادات و اعمال واجب یک عمل مستحب باشد.

     توصیه جالب مرحوم حاج اسماعیل دولابی: بعضی سال‎ها می‎شد که مزرعه‎ی اصلی ما آفت می‎خورد و تمام محصولمان از بین می‎رفت. یک قطعه زمین کوچک هم جای دیگری کاشته بودیم، به اصطلاح کناره‎کاری، و اصلاًَ آن را به حساب نمی‎آوردیم؛ امّا همه‎ی خرج سالمان را همان… بیشتر »

نشانه های اوتیسم در کودکان

کلام علما

  ? سه دستورالعمل مجرب از آیت‌الله بهجت برای رفع سه مشکل مهم   ۱ - برای ادای دیون و نیز کسب رزق بیشتر، بعد از نماز صبح این دعا را زیاد تکرار کنید و قبل و بعد از آن یک صلوات هم بفرستید: «اللّهمَّ اَغنِنی بِحَلالِکَ عَن حَرامِک و بِفَضلِکَ عَمَّن سِواک»… بیشتر »

اهمیت رفاقت کردن، بازی کردن و داستان گفتن برای کودکان

با فرزندان باید رفیق بود و این رفاقت را تا مرحله ی محسوس کوچک شدن، هم تیپ شدن و هم سن شدن، به صورت تصنعی، تنزل داد و کودک را درک کرد. او احتیاج به هم بازی دارد. باید بدون ملاحظات سنی، با کودک همراهی کرد. برایش نقاشی کشید، خاله بازی کرد، مهمان بازی کرد.… بیشتر »
1 2